Wednesday 1 April 2009

Kejayaan Pribadi

Jangan salah sangka. Bukan kejayaan dalam sukan atau berjaya mencipta apa-apa rekod baru, etc. Cuma kejayaan saya menghabiskan (dan memahami) kisah yang terkandung di dalam novel yang dikarang oleh Sidney Sheldon yang bertajuk "The Best Laid Plan".


Saya bukan nak mengulas cerita di dalam novel ni, sebab mungkin panjang seperti novelnya juga. Cuma pada saya ianya elok dibaca oleh orang yang 'segan' dengan bahasa Inggeris (macam saya lah).

Novel ini jika dipandang pada kulitnya "nampak biasa, tetapi berbisa" isinya setelah dibaca.

Bayangkan, novel setebal 344 mukasurat ini berjaya juga saya habiskan tidak sampai 1 minggu. Tidak pernah dalam hidup saya habiskan novel berbahasa Inggeris (memang saya tak minat baca novel pun). Selama inipun saya lebih gemarkan bacaan bergambar seperti komik, manga etc.

Dan dahulunya memang saya tidak faham bagaimana orang begitu passionate mengenai novel, sehinggalah saya membaca novel ini dan bila dah kena, baru dapat cerita pada orang lain.

Makanya, saya terus tabik kat orang rumah saya kerana minatnya yang mendalam terhadap novel berbahasa Inggeris. Rasanya dah berbelas-belas novel dibelinya sejak datang ke UK.

Daripada banyak-banyak yang dibeli, ada satu saya pilih (kononnya nak improve my english) iaitu Simon B. (Written in bone), tapi sampai pp.38 je, terus berhenti sebab font nya yang 'halus' dan lenggok bahasa forensik yang digunakan menambahkan kurangnya lagi minat saya untuk membacanya (apatah lagi nak habiskan).

Novel S. Sheldon ni isteri saya beli di Carboot dengan harga 25p, itupun sebab saya yang ternampak ada sorang makcik tu yang jual. Tapi beli saja jelah, lepas tu saya memang tak sentuh langsung (jauh lagilah nak bacanya).

Entah macam mana, semasa hantar progress kerja baru-baru ni penyelia suruh baca novel-novel untuk perbaiki english yang sememangnya kongkak ni.

Nak tak nak, ambik juga satu novel daripada koleksi yang berlambak tu. Baru baca 5 m/surat dah rasa tak boleh letak. Lepas tu jadi 30 m/surat, lepas tu 90 m/surat. (Apa ni? kata saya).

Lepas tu dalam train ke London, 150 m/surat. Duduk kat TravelLodge King's Cross, 250 m/surat. Baca punye baca, selesai 344 m/surat.

Dan sekarang kalau sesiapa di antara adik-adik saya@ bekas pelajar yang takutkan bahasa Inggeris, saya berani syorkan anda supaya buat permulaan, sila cari dan baca novel ini.

Sebab bahasanya memang mudah difahami dan olahan pintar Sheldon telah 'menghalang' pembacanya daripada berhenti, sehinggalah ke pengakhiran ceritanya.

Mungkin ada lagi novel Inggeris yang bagus, tapi kalau tanya saya, novel ini memang saya berani syorkan untuk kalian baca.


Terima kasih sekali lagi buat orang rumah di atas nasihat dan galakan.

Beberapa petikan menarik dari novel ini:

1) 'I hate politics,' Oliver Russell said. Leslie looked at him in suprise. 'Then why in the world are you - ?'.

'Because I want to change the system, Leslie. It's been taken over by lobbyists and corporations that help put the wrong people in power and then control them'.

'The people who are running the country have turned it into an old boys' club. They care about themselves then they do about the people. It's not right, and I'm going to try to correct that".

2) He was a man with a simple philosophy: Never forget a favor, never forgive a slight (Todd Davis).

3) Let me tell you something about money and power, Oliver. Money doesn't care who owns it. A bum can win it in a lottery, or a dunce can inherit it, or someone can get it by holding up a bank.

But power - that something different. To have power is to own the world.

If you were governor of this state, you could affect the lives of everybody living here. You could get bills passed that would help the people, and you'd have the power to veto bills that could harm them.

4) "You see, people have got it wrong. It's not who you know," Senator Davis explained, "it's what you know about who you know".

Everybody's got a little skeleton buried somewhere. All you have to do is dig it up, and you'll be surprised how glad they'll be to help you with whatever you need.

5) Senator Davis nodded. "And I'll have him in my pocket," he thought.

"He's going to be my puppet. I'll pull the strings, and the President of the United States will speak."


===========
Petikan-petikan tersebut seperti mengingatkan saya kepada sesuatu....(ketawa)

No comments: