Monday 20 April 2009

Menakutkan: Anda perlukan RM1 juta!

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0421&pub=Utusan_Malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_02.htm

RM 1 juta tidak cukup selepas bersara
==========

Itulah tajuk berita yang saya baca. Bunyinya agak 'menakutkan' bagi orang kelas pertengahan macam saya.

Namun, itulah hakikat yang perlu dihadapi oleh setiap bakal pesara kelak.

"Rakyat Malaysia daripada golongan sederhana memerlukan sekurang-kurangnya RM 1 juta ketika bersara sekiranya mahu mengekalkan gaya hidup semasa".

Jumlah itu bagaimanapun hanya 'cukup makan' jika diambilkira kos perubatan dalam tempoh berkenaan (menakutkan).

Tinjauan yang dibuat juga mendapati hanya 10% rakyat Malaysia yang memiliki simpanan yang baik untuk menghadapi zaman persaraan, manakala 80% lagi tidak bersedia langsung dan terpaksa bergantung kepada bantuan anak-anak (lagi menakutkan).

Daripada jumlah yang menyimpan pula, jumlah simpanan terbabit bukan daripada hasil menabung, tetapi disebabkan gaji yang besar yang menjadikan jumlah simpanan di dalam KWSP juga bertambah dan mencukupi untuk menampung hidup selepas bersara.

Balik kampung

Bagi menghadapi perubahan drastik kehidupan selepas persaraan ini menjadikan ramai penduduk Malaysia berhijrah atau kembali ke kampung halaman (selalu kita dengar, kan?). Sama ada membina rumah baru di atas tanah pusaka, membaiki rumah pusaka, etc., ini merupakan sebahagian cara untuk hidup berjimat dan mengurangkan kos hidup mana yang patut.

Ada juga pesara yang mula berkecimpung secara serius sebagai petani dengan mengusahakan tanah-tanah kampung sebagai penambah pendapatan.

Salah kita juga

Sama ada kita sengaja atau tidak sedari, kesulitan semasa pasca persaraan turut disumbang oleh gaya hidup.

"Masalah di Malaysia adalah kebanyakan rakyatnya lebih mengutamakan gaya hidup berbanding menabung".

Inilah bahana besar terutama bagi para pengguna kad kredit di mana mereka ini lebih cenderung untuk berbelanja terlebih dahulu sebelum mendapat gaji.

Ini membuatkan setiap kali mendapat gaji, kita akan mendahulukan wang tersebut bagi melangsaikan hutang kad kredit yang 'bertimbun'.

Bagi yang kononnya 'lebih pintar' pula, hanya membayar jumlah minima setiap bulan (RM50, etc) bagi membolehkan hutang lain iaitu insuran rumah, kereta, perbelanjaan dapur, duit sekolah anak-anak, 'hutang Ah Long', etc. dapat dipenuhi.

Namun, di akhirnya hutang semakin membukit sehingga menyusahkan diri sendiri dan keluarga di kemudian hari (disenarai hitam, sukar meminjam dari bank, dikejar Ah Long, etc.).

Belum terlewat

Adalah belum terlewat untuk setiap kita memulakan usaha menabung dan mengamalkan gaya hidup berjimat-cermat demi menghadapi masa persaraan kelak.

Jangan jadikan alasan bergaji rendah untuk kurang menabung. Kalau gaji RM2000 sebulan pun, jika menabung dan hidup secara berhemah, kelak dapat memperuntukkan sumber kewangan yang mapan (sustainable) pada masa depan.

Juga jangan dijadikan usia muda atau baru nak bertapak di alam pekerjaan sebagai alasan untuk enjoy duit gaji dengan membeli barangan berjenama dan mahal. Fikir untuk masa depan juga.

Dalam kes seperti saya dimana kedua ibubapa bekerja kampung, ibu dan ayah tidak perlu bimbang kerana kami 9 beradik akan berikhtiar seboleh mungkin untuk menyara dan membantu hidup ibu dan ayah selama usia dikandung badan, insyaAllah.

Kalaupun tidak mampu mencukupkan RM 1 juta, sekurang-kurangnya RM900,000.00 pun jadilah...hoho.

No comments: