Monday 6 April 2009

Cara orang kaya berfikir

Posting ini tidak bermaksud untuk mengata mahupun menyakitkan hati sesiapa yang membacanya. Ia sekadar menyatakan pendapat yang pada saya ada betulnya, terhasil daripada perbualan saya dengan seorang ahli perniagaan tidak lama dulu.

Ianya berkaitan 'kereta menurut perspektif ahli perniagaan'. Mungkin pendapat beliau tidak mewakili keseluruhan ahli perniagaan mengenai perkara ini, namun bagi saya ianya berbaloi untuk dikongsi bersama para pembaca.

Prestij

Bagi seseorang ahli perniagaan, memiliki kereta yang berjenama akan melambangkan prestij yang juga akan membantu memberikan imej serta penampilan yang meyakinkan apabila ditonton seseorang klien@bakal klien.

Justeru, dapatlah dilihat di sekeliling kita di mana setiap usahawan, mahupun kontraktor kecil sekalipun, perkara pertama yang akan mereka beli apabila memulakan perniagaan, atau apabila mendapat satu kontrak yang kecilpun, adalah upgrade kereta.

Pada mereka, biarlah orang kata 'kerak lebih besar dari periuk' ataupun 'lebih sudu dari kuah', memiliki kereta yang berjenama akan memberikan extra credit untuk peluang perniagaannya.

5 tahun

Saya memang memahami situasi di atas bilamana, imej 'kaya' perlu dibentuk oleh seseorang ahli perniagaan to impress the potential costumers/clients.

Saya cuma musykil terhadap 'pelaburan' membeli kereka berharga beratus ribu ringgit dengan kejayaan atau keuntungan daripada aktiviti perniagaan yang mereka perolehi. Soalan inilah yang saya tanyakan kepadanya.

Jawab beliau, secara mudahnya setiap kereta baru yang dibeli tidak kira Merz, BMW, Proton Perdana, Toyota, etc. hanya beliau guna untuk tempoh 5 tahun (atau kurang lagi). Contohnya, kereta Perdana yang dibeli pada tahun 2000 (RM105,000) akan beliau jual pada tahun 2005 (RM 35,000).

Hal ini tambah beliau, memandangkan selepas 5 tahun, kereta-kereta ini akan mula perlukan major repair dan penjagaan lebih teliti. Berbeza sebelum 5 tahun di mana dalam tempoh itu beliau hanya perlu mengisi minyak dan minor repair.

Dalam tempoh 5 tahun penggunaan tu jugalah kereta tersebut 'diperah gila-gila' untuk ke utara - selatan, timur - barat bagi urusan perniagaan beliau. Apa yang berlaku dalam enjin tu tidak diambil tahu.

Lepas 5 tahun, perbatuan kereta pun dah beratus ribu, kereta pun dah semput (tetapi berjenama), business pun dah banyak untung, maka dijuallah kereta itu di pusat kereta terpakai.

"Lepas tu, biarlah orang miskin macam u all yang tolong jaga kereta tu pulak." Kata beliau pada saya.

Katanya, ramai orang akan beli kereta BMW kalau dijual pada harga RM40,000 (yelah, baru 5 tahun pakai).

Semasa di pusat kereta terpakai tu memanglah si penjual kereta to akan promote gila-gila kereta tu, maklumkan kereta berjenama.

Makanya juga, ramailah termakan umpan si penjual kereta terpakai tuh.

Selepas dibeli dan dibawa berjalan dan ke tempat kerja selama beberapa bulan, mulalah si pembeli ni mengeluarkan belanja yang banyak membuat kerja-kerja selenggara BMW atau Merz yang dibeli dari 'orang kaya sebelum ini'.

Si kaya ni pula akan membeli lagi kereta baru dan begitulah kitarannya. Itulah cara orang berniaga berfikir dan mengira, katanya kepada saya.

Disebabkan saya waktu itu tiada hasrat atau sebagainya untuk memiliki kereta yang mewah (terpakai) maka pendapat beliau saya ambil sebagai penambah ilmu pengetahuan sahaja.

Sudahnya

Sudahnya, kita sendiri boleh membuat timbang-tara dan perkiraan masing-masing terhadap mana yang dirasakan baik atau sebaliknya.

Tidak semestinya membeli kereta mewah terpakai itu tidak baik atau merugikan, kerana ramai juga rakan-rakan yang OK je pakai kereta-kereta ini. Saya sendiri pun sekarang hanya mampu beli yang terpakai juga.

Cuma, cara orang berniaga berfikir ini memang berguna untuk kita semua ambil maklum supaya di masa depan apabila hendak membeli kereta berjenama (yang terpakai terutamanya), ingatlah pesanan di bawah ini dan buatlah pertimbangan secara teliti.

Sekadar renungan: "Orang mungkin nampak yang kita ni senang apabila memandang kereta besar yang kita naik. Tapi hal kesusahan kita (korek duit sini-sana nak maintain kereta besar tu), hanya kita dan tuhan saja yang tahu'.

Berbanyak maaf dan Wallahua'lam.

No comments: