Monday 4 August 2008

Minyak; Politik Malaysia; Jalan Raya; Politik Wang; Mahkamah Syariah

Minyak

New York - Harga minyak global mengalami penurunan besar (massive selloff) Isnin melebihi $4 per tong, jatuh di bawah $120 per tong, pertama kali sejak awak Mei selepas Ribut Tropika Edouard membadai fasiliti minyak dan gas di kawasan pengeluaran di Teluk Mexico. Rasanya telah beberapa kali Dr Sepet komen mengenai isu minyak ini di blog, maka tidak perlu lagi untuk ulas panjang-panjang. Ahli ekonomi yang bijak pandai, mainkan peranan (anda akan disoal Allah apabila dibangkitkan kelak), gunakan ilmu anda untuk jalan yang betul (dapat pahala), bukan senyap sembunyi sepi dan angguk setuju sahaja walhal ianya salah (dapat pulak dosa).

Politik Malaysia

Senario politik negara dilihat terus bergelora dengan pelbagai isu kompleks terus berlegar tanpa menampakkan sebarang penyelesaian. Dari isu kehakiman, rasuah, pendekatan Islam Baru yang tidak pernah muncul sebelum ini, dakwaan leewat membabitkan pemimpin besar, warisan jawatan dalam kerajaan (rakyat kena terima saja, jangan bantah?), berita tukar kerajaan Sept nanti, dsb. Terbaru dan hangat, pilihan raya kecil Permatang Pauh yang akan diputuskan esok (Rabu) oleh SPR, rakyat di seluruh negara kini sedang meneropong prestasi dan kekuatan dua pihak iaitu BN dan PR.

Sebagai seorang anak Malaysia, saya sayang Malaysia, namun saya sedih melihat isu-isu yang sebegini terus mewarnai negara. Bukan lagi isu yang cemerlang, usaha mencapai wawasan negara maju, keutuhan etika dan memarbatkan Islam yang sebenar dan kestabilan ekonomi mikro dan makro.... Moga Allah bantu kami, pulihkan negara kami, jauhkan kami dari pimpinan yang tidak patuh kepada-Mu, jangan timpakan kami, keluarga dan negara kami dengan kemelaratan, kesulitan dan kerosakan yang tidak mampu kami tanggung.

Kematian Di Jalan Raya

65% penunggang motosikal di Malaysia maut tanpa topi keledar. Itulah fakta yang dikeluarkan oleh JKJR (Jawatankuasa Keselamatan Jalan Raya), seterusnya menjadikan Malaysia kini mengambil alih tempat Indeks Kematian Jalan Raya yang sebelum ini dijuarai Thailand dan Indonesia. Justeru, rakyat baik di bandar dan di luar bandar, sayangilah nyawa dan ingatkan mereka yang tersayang, yang bergantung hidup kepada anda. Patuhilah peraturan pemakaian topi keledar (yang ikut standard) demi memelihara nyawa anugerah Allah ini.

Politik Wang

"Daging dan darahnya tidak akan mendapatkan (keredhaan) Allah, akan tetapi ketaqwaanmulah yang mendapatkannya..." Q.S.AL; Hajj:37

Berlegar kembali isu politik wang menjelang pemilihan UMNO di peringkat cawangan dan bahagian yang sedang berlangsung sekarang ni. PM dah arahkan special unit untuk memantau (jgn pantau saja) dan ambil tindakan dengan mengheret 'syaitan politik' ke muka pengadilan. Akhbar arus perdana juga tidak terlepas melaporkan hal ini. Rasanya dulu tidaklah heboh sangat isu beli undi atau duit kopi ni diperkatakan, tapi kebelakangan ini macam tidak mampu dibendung lagi. Eh! malulah orang Islam/Melayu buat hal-hal macam ini. Apa Islam Hadhari tak larang ke? Kalau terima konsep Islam Hadhari, kenalah ikut dasarnya kan.

Mahkamah Syariah

Kasihan!!! Satu lagi perkembangan mutakhir yang menyesakkan perut! Mahkamah Syariah sedang mempertimbangkan untuk dibuka pada hujung minggu bagi membicarakan dakwaan kes khalwat orang Islam. Ini berikutan gejala sosial membabitkan pasangan Islam (orang tempatan mahupun warga asing yang Islam) semakin tidak dapat dibendung dan dikawal lagi. Jika dahulu mereka ini melakukan khalwat di tempat sunyi dan berdua-duaan, kini ia berani dibuat terang-terangan dan secara berkumpulan lagi! Pembukaan mahkamah pada hujung minggu akan mengelakkan tertuduh untuk lari atau tidak hadir (alasan tidak hadir pada hari biasa). Ini kerana terdapat pasangan merupakan warga negara asing yang dari tempat lain (katakan dari Perak datang berdating di KLCC pada hari Ahad, pastu balik semula ke Perak). Kalaulah hal berkenaan agama betul-betul kita hayati dan agensi yang terlibat pula betul-betul nak laksana "Amal Maaruf, Nahi Mungkar", rasanya tak perlulah hakim-hakim mahkamah Sayriah mengorbankan hujung minggu bersama keluarga di kamar Hakim.


Wassalam.

No comments: