Saturday 2 August 2008

Bila minyak turun, wajarlah yang lain pun turun, kan?

Minyak ikut pasaran * Harga diselaras setiap 1 haribulan * Subsidi kekal 30 sen seliter

PUTRAJAYA 1 Ogos – Berkuat kuasa 1 September depan, harga runcit petrol akan diselaraskan berdasarkan harga pasaran purata bulanan minyak, manakala subsidi yang diberikan oleh kerajaan dikekalkan pada kadar 30 sen seliter.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang mengumumkan dasar itu dalam satu kenyataan hari ini berkata, harga runcit baru petrol akan ditetapkan pada 1 haribulan setiap bulan.

Menurut beliau, keputusan itu dibuat setelah kerajaan mengkaji secara teliti pola menurun harga minyak mentah dunia kebelakangan ini yang telah turun kepada AS$122 setong pada 29 Julai lalu berbanding harga tertinggi AS$148 setong pada awal bulan itu.

===================================================

Komen Dr Sepet:

SECARA RELATIFNYA jika sebelum ini kenaikan harga runcit petrol dan diesel dijadikan asas untuk menaikkan harga barang keperluan harian, perkhidmatan bas, penjanaan tenaga elektrik oleh TNB dan banyak lagi, maka dengan kajian semula dan BERITA PENURUNAN harga minyak yang bakal dibuat pihak kerajaan kelak pastinya kos operasi seperti yang saya nyatakan di atas akan menurun.

JUSTERU, apabila kos menurun, harga barang dan perkhidmatan juga harus DITURUNKAN! selari dengan prinsip ekonomi bebas/terbuka yang diamalkan kerajaan hari ini. Bukan begitu?

Kata orang ramai, bila dah naik jangan haraplah nak turun. Tapi kalau pasaran dunia naik ,cepat-cepat kita naikkan atas alasan itu fenomena global. Jadi, apabila harga global turun, jarang atau hampir tiada pulak kita dengan harga yang naik tadi, diturunkan. Kalau ada bukti, beritahu saya, baru boleh saya percaya!

Semoga yang naik, tidak terus naik/kekal naik - kalau dah turun tu, cepat-cepatlahlah jugak diturunkan.

Wassalam

No comments: