Saturday 2 August 2008

Go Veggie

Bertemu kembali,

Semalam (Sabtu) Dr Sepet dan isteri sempat meluangkan masa berjalan-jalan di sekitar Oxford City Centre. Rasa boring jugak asyik duduk di rumah tengok TV je hujung minggu. Elok keluar cuci mata dan cuci wallet sekali.

Punyelah ramai orang/pelawat/pendatang/summer school students duduk merayau kat pusat bandar tu. Macam dah nak meletup tempat ni. Setiap penjuru penuh dengan kaki-kaki orang duduk melepak. Bermacam bangsa, baik Eropah, Cina, India, Indonnesia pon ada, Filipina, dan segelintir Brits.

Sebabnya sekarang nie summer vacation, so ramailah pelancong yang datang visit Oxford untuk melihat bangunan-bangunan lama yang bersejarah, juga melawat berbelas-belas Muzium yang terdapat di bandar ni.

Hajat kami nak lunch kat McD kat High Street, tapi dari luar dah nampak orang dah duduk makan kat kaki lima McD, kami pun take away jelah. Sementara menunggu orang rumah beli Fillet O Fish tu, saya pun melepak jugaklah kat depan McD, kat belakang saya ada satu poster besar di sandar kat cermin premis McD tu.

"Hentikan jenayah terhadap haiwan" - terpampang foto butcher tengah potong daging (lembu atau babi, tidak pula dapat saya pastikan). Jengok kat depan, tuuu diaaa! satu booth panjang dikerumuni orang ramai.

Rupa-rupanya tengah dok rancak promosi "Go Veggie"; Stop Killing Aminal in Oxford! Siap dengan macai/budak lelaki pakai maskot lembu susu lagi. Saya tak jangka budak tu veggie, tapi oklah jugak sebab ramai awek minah saleh yang dok himpit nak ambik gambar ngan dia (dia sebagai lembu yang comel!).

Apa punye pelik orang kat sini, makan daging lembu dianggap penderaan terhadap hak haiwan, sedangkan tiada pun dalam agama (Islam ke Kritian ke) yang melarang atau mengharamkan makan daging (kecuali Islam yang haramkan umatnya makan babi dan apa-apa yang syubhah). Hindu mungkinla haramkan daging lembu. Tapi tak nampak pulak tanda-tanda pengaruh Hindu kat booth tu.

Kalau daging tak boleh makan, kerana mendera dan ianya benda hidup yang bernyawa, tapi depa setiap malam dok tegok arak kat pub tu bukan amalan tidak sihat ke? Inilah cakap tak serupa bikin dan hanya gunakan sesuatu hukum untuk disesuaikan dengan kehendak dan nafsu sendiri.

Tapi promosi begini ada baiknya juga sebab apa? Yelah, eloklah semua orang kat sini beralih menjadi Veggie (yang juga benda hidup kerana amalkan fotosintesis), daging dan lembu atau kambing tu eloklah dieksport untuk didermakan kepada orang-orang miskin (ramai lagi tu) kat negara Afrika untuk menampung gizi pemakanan mereka.

Bagi saya, Allah jadikan haiwan ada tugasnya dan salah satu adalah untuk menjadi sumber makanan kepada manusia, itu kena kita faham. Bukan juga saya menolak atau mengutuk orang veggie, kalau nak jadi veggie, jadilah, tapi jangan pula mengkritik orang yang "makan secara seimbang ni".

Islam Hadhari - di mana "amal maaruf, nahi mungkar kamu?".

Wassalam.

No comments: