Thursday 14 August 2008

Alahai! Malu Rasanya...

Assalamualaikum wbt dan bertemu semula,

Semalam saya ke klinik membawa orang rumah untuk pemeriksaan kesihatan. Sambil-sambil tunggu giliran, sempat juga membelek majalah yang tersedia di suatu sudut klinik. Saya membaca The Economist dengan tajuk depannya "The Sinking Economy" kisah kemelesetan ekonomi yang kini berlaku di UK. Biarpun orang awam di UK ini tidak begitu rasa perubahan ekonomi yang berlaku, hakikatnya 2 syarikat gergasi iaitu Pembinaan Rumah UK dan M&S retail menunjukkan unjuran kerugian dalam aktiviti perniagaan masing-masing. Namun, bukan itu yang hendak saya kongsikan bersama anda semua.

Al-kisahnya sedang asyik dok baca, sampailah ke mukasurat 41 dan 77 di mana adanya 2 artikel tentang Malaysia (satu lagi edisi The Economist berjudul "Unhappy America" turut menyentuh isu Islam dan Murtad dengan kes-kes di Malaysia).

Berbalik kepada cerita asal, muka 41 artikel tersebut bertajuk "Malaysia: The South-East Asia Gorbachev?" Ceritanya lebih kepada kritikan terhadap PM Malaysia dan barisan pentadbiran negara. Ditonjolkan seolah-olah PM mengikut cara Mikael Gorbachev semasa mentadbir Soviet di dalam mengurustadbir Malaysia hari ini. Sekali baca kita orang Malaysia akan mempersoalkan kewajaran artikel sebegini untuk disiarkan. Dan rasa malu juga jika ia dibaca oleh orang luar yang baru nak kenal dengan Malaysia, comfirm lari tak datang Malaysia dah orang luar tu.

Muka surat 77 pula dikupas hal berkenaan empat watak iaitu PM, TPM, Anwar Ibrahim dan pembantu Anwar dan kes liwat 2. Cara penulisan dan perincian seolah-olah setaraf dengan laporan blogger tempatan. Perenggan awal artikel dalam nada sindiran mengenai Malaysia dan kaitan dengan liwat, malulah!

Saya pun tidak ingin mengulas panjang-panjang, cukuplah sekadar berkongsi maklumat. Mungkin rayat di Malaysia tidak membaca The Economist, tetapi jika kita sedar betapa imej negara kita senang-senang ditonjolkan secara negatif oleh majalah antarabangsa.

Jadilah seperti Singapura di mana pegawai khas menteri mentor Singapura mengutus surat kepada editor The Economist bagi memperbetulkan fakta dan menjelaskan hal sebenar yang sebelum ini diberikan laporan yang tidak tepat. Jabatan Perdana Menteri juga haruslah mengutuskan surat pembetulan fakta (jika laporan itu salah!) bagi menjernihkan keadaan dan agar pihak luar tidak sewenang memburukkan imej negara di mata luar.

Sekian.

No comments: