Saturday 16 August 2008

Laknat Di Sini Sana

Rasa malas nak komen apa-apa berkaitan isu pertuduhan liwat Sdr Anwar Ibrahim dengan Sdr Saiful Bukhari yang kini bertambah kalut, kompleks dan penuh tanda tanya. Siapa yang benar dan siapa yang salah ni?

Tetapi, baik kita tinggalkan dulu segala hal bermotifkan politik kerana bukan itu yang ingin saya kongsikan dengan para pembaca semua.

Isu yang cukup merungsingkan saya adalah peristiwa "Sumpah Laknat" yang dibuat semalam (Jumaat, 15/8/08) oleh Sdr. Saiful di Masjid Wilayah.

Kerungsingan saya adalah:

1. Saiful mengaku menjadi 'mangsa' kepada Sdr Anwar yang juga 'tertuduh' (perbuatan soangsang itu berlaku tanpa kerelaan/paksa). Namun, anehnya mengapa pula yang menuduh perlu bersumpah, sedangkan orang yang dituduh pula tidak melakukan hal yang sama, malah tegas dengan kehendak agar isu ini mengikut saluran perundangan (mahkamah - dengan perbicaraan perbuatan dilakukan 'secara suka sama suka/saling merelakan' ).

Ini jelas mengelirukan orang biasa macam saya di mana pada masa depan kalau ada orang kena cabul, mangsa cabul tu pula kena bersumpah bercakap benar, namun pencabul boleh guna kes Saiful VS Anwar ini sebagai alasan untuk tidak bersumpah benar dan mungkin mempergunakan peluang perbicaraan di mahkamah untuk mengemukakan hujah untuk melepaskan diri dari hukuman.

2. Saiful secara sedar melafazkan sumpah yang 'Dia sanggup menerima laknat Allah hingga ke hari kiamat?'. Kasihannya! Kita sebagai muslim diwajibkan untuk memperbaiki diri dan amal ibadah, melakukan kebaikan setiap masa dan sentiasa lebih baik hari ini dari hari yang sebelumnya. Amatlah malang jika setiap saat, 24jam sehari, 365 hari setahun, 80 tahun hidup kita didalam laknat Allah sepenuhnya (?).

Saudara Saiful, adakah anda sedar akan implikasi lafaz anda ini? Ya Allah! Sedangkan ada riwayat menyatakan bahawa "jika lubang neraka dibuka sebesar saiz sehelai rambut, bahang panasnya membakar seluruh dunia" - betulkan saya jika ini salah. Amat-amat besar natijahnya.

Kesimpulan

Sebagai orang Islam, saya merasakan kita pusing ikut manapun, walau macam mana canggihpun sistem ciptaan manusia, akhirnya kita semua akan berbalik kepada fitrah yang asal iaitu DOA dan PENYERAHAN SECARA TOTAL (total submission) kepada Allah s.w.t yang Maha Berkuasa, Maha Adil untuk membimbing kita dan membuka jalan kebenaran bagi kes ini.

Bagi Sdr. Saiful, tiada apa yang mampu saya katakan lagi kerana 'Sumpah Laknat' telah dilafazkan secara sedar oleh saudara. No turning back! Moga keyakinan saudara bahawa semua ini adalah paksaan, akan berpihak kepada saudara, dan begitu juga untuk Sdr. Anwar.

Moga Allah memberikan hidayah serta cahaya petunjuk kepada semua pihak baik Polis yang mengumpulkan segala bukti dan laporan, Mahkamah yang membuat penilaian berpandukan bukti dan laporan, dan Media penyampai berita yang sentiasa bertenggek di atas garis kabur kebenaran dan kepalsuan - untuk menegakkan yang benar dan menolak yang batil.

Jika kebenaran dapat dirungkai, saya percaya rakyat Malaysia yang kini semakin bersikap rasional, objektif dan boleh berfikir secara kritis akan dapat menerima sebarang keputusan hasil perbicaraan kes ini kelak, insyallah, sekalipun kesudahannya boleh jadi gembira atau duka untuk kedua-duanya.

Wassalam

2 comments:

afidalina said...

mmg poning kepalo den nih haa dr sepet..! apo cerito laa.. depa nih suka2 ja..

Dr. Sepet said...

harapan kita semua, biar kebenaran yang sebenar akan terserlah dan menjawab semua kekeliruan ini.