Sunday 10 August 2008

Kisah Ikang Kering

Gambar hiasan

Assalamualaikum, bertemu kembali bersama dr sepet,

Semalam kami berpeluang menghadiri majlis tahlil dan kenduri kesyukuran anjuran rakan yang tinggal di Wolfson College, Oxford University. (Sabtu, 2pm).

Ramai yang hadir, dan yang menariknya ramai juga anak bujang yang hadir. Eloklah dapat juga lihat kelibat mereka yang sememangnya jarang-jarang muncul. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar, makanan pun banyak. Ada yang biasa makan dan ada yang tak pernah tengok pun sebelum ni.

Senang dan baik hati komuniti Melayu kat Oxford ni, kalau ada majlis/makan/sambutan apa-apapun, semua pakat-pakat bawa makanan, kumpul, and jadi banyak. Dapat merasa banyak spesis lauk-pauk yang kita pun tak biasa buat di rumah.

Biasalah lepas makan, kami dokla borak-borak, dari topik keluarga, aktiviti di kampus, kerja, apa plan untuk summer, kisah Malaysia, politik dan banyak lagi. Semua cover dalam perbincangan. Ada yang pro dan ada yang kon.

Dalam pukul 5.30pm, kami pun plan nak angkat kaki (lepas perut kenyang), ada akak yang tinggal berdepan ngan rumah yang kami pegi, jemput ke rumahnya. Macam best dok kat sini, ada jiran Malaysia (bagus tak ramai sangat), senang kalau nak buat apa majlis.

Akak ni dan suami dia sama-sama study kat Oxford Uni (orang Kelantan kata isteri saya). Sambil dok borak ngan suami dia dan tengok TV, orang rumah inform yang akak tu bagi kami ..... oh! ikan kering...huhu...memang dah lama memburu ikan kering kat area Oxford, tapi belum sempat cari lagi.

AKHIRNYA, setelah lebih setengah tahun tidak menjamah ikan kering, hari ini dapatlah saya merasa ikan kering, Alhamdulillah itulah rezeki kalau kita berkenal-kenalan dengan ramai orang. Bukan apa, pasal dah lama sangat dok bersungut, bukan nak makan sampai kenyang, cukuplah sekadar ambik rasa yang ingatkan saya masa kecik kat kampung bersama 9 adik-beradik dulu.

Hingga ketemu lagi. Wassalam.

No comments: