Saturday 25 April 2009

Musim Babi Demam

Sekarang saya sedang membaca bharian.com.my. Maklumlah, berita mingguan adalah penting jikalau terlepas berita yang harian, sekurang-kurangnya ada sorotan untuk seminggu tu.

Akhbar Malaysia adalah seperti semua sedia maklum - kalau hal politik tempatan. Namun pagi ini satu perkara yang menarik perhatian saya adalah kemunculan 1 virus baru yang jika ia tidak dibendung dari sekarang, berpotensi untuk menjadi wabak - kata Margaret Chan, Ketua Pengarah WHO.

Virus baru ini adalah mutasi A/H1N1 iaitu gabungan virus burung, babi dan manusia.

Setakat hari ini, virus baru ini hanya telah membunuh seramai 81 orang, di Mexico. Saya sebenarnya tak tahu pula orang Mexico suka juga makan babi, ingat suka makan borito dan tortilla je.

Ini bukan gambaran sebenar babi

Babi memiliki sejarah yang panjang di dalam menyebarkan pelbagai virus 'mutan' dan yang terbaru kepada manusia.

Di Malaysia sendiri kita telah belajar dari penyebaran virus nipah dan JE di kawasan penternakan babi-babi di Negeri Sembilan. Seperti tapak pendaratan UFO, perkampungan yang terjejas dan yang terletak di dalam radius tertentu telah dikuarantin dan usaha penghapusan babi dijalankan oleh jabatan kesihatan.

Makanan

Namun, masih ramai lagi manusia yang masih berterima kasih kepada babi dengan menjadikannya menu hidangan harian.

Inilah mungkin antara salah satu nikmah Islam melarang pengikutnya memakan babi. Babi merupakan haiwan yang unik dan persekitaran hidup babi (pig environment) merupakan persekitaran terbaik untuk pembiakan dan penularan bermacam virus mutan.

Maka tidak hairanlah, babi sering dijadikan bahan ujikaji untuk melihat kesan dan mencari penawar sesuatu penyakit.

Bagi orang bukan Islam, mereka sering menggunakan alasan "saya dari dulu lagi dah makan babi, tapi sampai sekarang tiada kesan apa-apa pun?". Kalau anda rajin, carilah di internet (google) info berkaitan bahaya memakan daging babi, bagaimana jangkitan cacing pita di dalam perut, risiko menerima jangkitan penyakit etc. Babi juga haiwan yang tidak berleher (tidak seperti lembu, kambing yang boleh kita sembelih). Yelah, dah tiada leher, bagaimana nak sembelih?

Pantau

Sebagai salah sebuah negara pembekal babi di Asia Tenggara, agensi kesihatan dan kuarantin di Malaysia haruslah memainkan peranan sebagai bentang pertama negara, agar demam babi ini tidak tersebar ke Malaysia.

Bukan sahaja agensi kesihatan, para pengusaha ladang babi juga wajib mematuhi piawaian kesihatan dan tidak mementingkan untung perniagaan sahaja. Juga belum terlambat untuk memikir beralih kepada penternakan lain yang lebih bersih dan baik kualitinya.

Jadikan wabak JE dan virus Nipah yang membunuh ramai orang sebelum ini sebagai pengajaran agar bukan sahaja pihak yang terlibat dengan sektor 'perbabian' ini terselamat, malah untuk memastikan rakyat yang tidak memakan babi secara keseluruhannya juga selamat.

1 comment:

armouris said...

info tentang jangkitan cacing kat sini - Jangkitan Cacing Ganggu Tumbesaran