Wednesday 28 September 2011

Sadis: alasan 'tradisi' untuk menghalalkan 'pembunuhan'? (12 foto)

Sebuah artikel 'cut n paste' dari sini - SUMBER

Komen: Apabila orang miskin memburu binatang untuk makanan, ramai yang akan laungkan bantahan, atas alasan takut berlaku ancaman kepupusan spesis. Tetapi kisah sedih yang dialami setiap tahun di Kepulauan Faroe ini berlaku semata-mata untuk mengekalkan suatu tradisi yang 'kejam', sekalipun bakal membawa ancaman kepupusan spesis Pilot Whales tidak lama lagi (melihatkan skala penyembelihan yang begitu besar ini).

SADDDDDDDDDDDD!!

Bila berbicara tentang pemburuan paus negara yang sering dikaitkan dengan pemburuan haiwan mamalia ini ialah Jepun. Kalau menonton Discovery Channel you get the impression that Jepunlah negara yang paling kejam di dunia dalam hal pembunuhan paus. This is not actually true. Di Kepulauan Faroe, sebuah daerah di bawah jajahan takluk Denmark berlaku acara tahunan yang dipanggil "Grindadráp". Ianya hanya dilakukan oleh golongan lelaki dan diadakan ketika musim panas. 

Setiap tahun lebih 900 ikan paus pemandu (pilot whale) dibunuh oleh penduduk Faroe mengikit tradisi Grindadráp yang sudah berlangsung sejak 1584. Ikan paus ini pada awalnya dikepung dengan menggunakan kepong dan dihalau masuk kedalam sebuah teluk. Di pandai teluk berpuluh -puluh peserta Grindadráp akan membunuh paus yang sudah terperangkap. Mereka menggunakan cangkuk pada lubang udara ikan paus sebelum menyembelih mereka menggunakan Grindaknívur, sebuah parang khas yang direka untuk kegiatan pemburuan paus.

Setiap tahun pihak pencinta haiwan melobi supaya kerajaan Denmark mengharamkan pemburuan tahunan di Faroe. Malangnya mereka enggan melakukannya atas dasar "tidak mahu menyebabkan kepupusan tradisi tempatan". 

Pihak pecinta haiwan merasakan pengharaman harus dilakukan kerana jumpah paus pemandu sudah semakin sedikit dan pembunuhan secara pukal ini hanya akan menyebabkan kepupusan. Tambah sedih lagi paus pemandu yang dibunuh dibunuh secara rawak tanpa mempedulikan paus itu sedang membesarkan anak atau sedang bunting. 

Semuanya dibunuh atas nama tradisi. 

Di bawah ada gambar fetus paus yang dirobek keluar dari perut ibunya yang juga mati. SAD ASS SHIT!
 






Diolah dar WIKIPEDIa dan Gambar dari Rotunda

No comments: