Thursday 22 September 2011

Muzium mee segera di Jepun (foto)

Artikel 'cut n paste' dari sini - SUMBER

Lapar lak tengok cup noodle!

Mee Segera ialah makanan ruji student di seluruh dunia. Masa di London dulu kalau tak ada Maggi sekarton aku beli aku rasa aku dah lama mampos. Seriously Mee Segera ialah penyelamat manusia jika apokalips Zombie menjadi realiti. 
 
Di Yokohama, syarikat Nissin Noodle membuka muzium mee segera yang menempatkan semua jenis mee segera yang ada didunia. Lihat gambar no 3 dibawah. Ada Maggi Perisa Ayam bro! LMAO. Nissin ialah syarikat yang bertanggungjawab mencipta mee segera. Momofuku Ando, pengasas Nissin mendapat idea mereka mee segera selepas melihat orang ramai beratur panjang untuk makan selepas perang. Beliau sedih melihat orang Jepun terpaksa menunggu untuk makan. Beliu percaya jika orang tidak kelaparan, mereka akan lebih gembira. 
 
Maka terciptalah Mee Sup Ayam segera yang dijual oleh Nissin pada tahun 1958. Dari idea untuk memudahkan orang Jepun pasca perang makan, idea Momofuku Ando kini sudah menjadi fenomena dunia. 
 
Lebih dari 95 BILLION dijual didunia pada tahun 2010! Gila! 
 
Di muzium Mee Segera ini anda boleh lihat patung Momofuku Ando , koleksi semua jenis mee segera yang ada di dunia dan juga boleh buat mee segera sendiri jika mahu! Awesome!






Laporan asal AFP

No comments: