Monday 26 September 2011

Petikan minggu ini


Petikan 1:
“DAP nak keluar (gabungan pembangkang) pasal apa? Hudud untuk orang Islam dan apa hubungan dia (DAP) dengan orang Islam” 

Petikan 2:
“Apa yang nak takut sangat (dengan hukum hudud)? Macam takut hantu... orang takut hudud macam takut hantu, tapi bila tanya apa itu hudud tidak tahu,” katanya lagi.
---------------------------
Nota kaki:
Anda mungkin tidak setuju dengan saya, tetapi mana lagi nak cari pemimpin di dalam PAS yang boleh beri jawapan yang 'clear-cut' seperti TGNA ini.

Ketegasan di dalam menyata dan mempertahankan sesuatu pendirian seperti yang ditunjukkan oleh TGNA inilah yang sering membuatkan saya berfikir, siapakah yang boleh naik menggantikan beliau andainya tidak  lagi bertanding pada PRU-13 nanti?

Berbalik kepada perkara pokok.

Saya melihat ada 2 kemungkinan iaitu (1) DAP memang berpendirian untuk mengekalkan Malaysia sebagai negara sekular seperti Peranchis, atau (2) mungkin secara tersiratnya DAP merasa perlaksanaan undang-undang hudud (jika berlaku), akan menjauhkan para pelabur (para kapitalis yang sekular) dari datang melabur ke Malaysia.

Maklumlah, Islam itu telah lama digambarkan dengan pelbagai gambaran yang serba negatif (a.k.a pelbagai label yang salah telah cuba 'diperlekat' pada Islam seperti mundur, miskin, kolot, extrimis etc.).

Kalau di negara yang diperintah bukan Islam tidaklah begitu terasa hati ini. Namun, apabila berlaku di tanah air sendiri - ada yang tidak membenarkan pekerja Islam bersolat Zohor dan Asar (dan Jumaat) kerana boleh menjejaskan produktiviti - ianya menyedihkan, sampai begitu sekali Islam ditekan.

Justeru, apa nak hairan dengan tentangan, ugutan dan bangkangan sebegini?

Cerita mengenai hudud bukannya benda baru atau yang hanya muncul tahun ini.

Malah seminar dan hari hudud di Kelantan telah dibuat sebagai acara tahunan sedari PAS belum menjadi anggota PR lagi.

Akhirnya, saya melihat kupasan terhadap isu ini masih 'baru' dan tidak adil untuk dikomen secara terlalu terperinci. Tunggulah setelah isu ini 'matang' sedikit dan maklumat lebih banyak, baru lebih adil untuk komen.

Wassalam.

No comments: