Monday 5 September 2011

Tayar tanpa angin & kalis bom (bergambar)

Elok juga kalau teknologi ini diperluas/direalisasikan bagi manfaat masyarakat/pengguna umum seperti kita semua. Diceduk dari sini: SUMBER

NPT - Non Pneumatic Tyres

NPT atau tayar tanpa udara ialah tayar baru yang dicipta oleh Resilient Technology dan Tentera Amerika Syarikat. Seperti yang anda boleh lihat tayar ini tidak memerlukan angin untuk beroperasi. Melalui pengalaman tentera Amerika di Iraq dan Afghanistan, mereka mendapati tayar yang diguanakan pada kenderaan Humvee sekarang tidak lagi memandai.



Tayar RUN FLAT yang digunakan sekarang ialah tayar biasa dengan donut besi di dalamnya. Apabila tayar ditembak, tayar run flat masih boleh digunakan tetapi hanya had kelajuan 30 batu sejam. Tetapi jika terkena bom tangan atau RPG pula tayar run flat terus fail. Akibatnya askar yang menaiki Humvee terperangkap dan mati dalam serang hendap.
 
Tayar NPT ini direka supaya masih mampu beroperasi 100% selepas serangan IED. Tentera Amerika akan melakukan ujian secara kecil-kecilan pada sebilangan kecil kenderaan Humvee mereka tahun depan. 
 
Adakah ianya akan berjaya? Nantikan berita di TV anda. Personally aku rasa tayar ni nampak cool. I am waiting for the dudes in MTV Pimp My Ride to put this on a f****** Escalade soon! Spinning rims are so 2005. NPTs are the new bling nig**!





Laporan asal Cardomain

No comments: