Sunday 12 June 2011

Kelab taat....

Kecoh juga 4-5 hari kebelakangan ini dengan isu penubuhan Kelab Taat Suami. Saya tidak berkesempatan untuk mengambil tahu isu ini dengan lebih lanjut tetapi sempat menjengah tajuk ini "Isteri tak perlu kelab jaga suami".

Ada logiknya juga, iaitu sumber laporan ini terhasil daripada temuramah wartawan dengan suami yang telah berpoligami "pada kuota maksimum = 4" iaitu Saudara Salih Yaacob.

Ada boleh baca sendirilah apa komen Salih berkaitan hal ini.

Masyarakat akan berbeza pendapat berkenaan perkara ini. Ada yang kata ianya OK kerana tujuannya baik, dan ada yang sebaliknya. 

Hal menjaga rumahtangga adalah tanggungjawab kedua suami isteri. Mungkin "Kelab Keluarga Bahagia" lebih cocok andai kedua suami isteri berhajat untuk menambahbaik jalinan antara keduanya.

Pada pandangan saya, selain isu isteri perlu taat suami, perkara yang perlu diketengahkan juga adalah isu "anak-anak mentaati ibubapa".

Ini kerana telah bermacam bentuk peel / permasalahan sosial telah melanda masyarakat Islam di Malaysia, dengan bermacam spesis "penyakit sosial" yang pelik-pelik telah kita dengar.

Nak bagi contoh pun geli, nak termuntah memikirkan ada di kalangan anak muda sekarang yang hidupnya nampak "gembira" tanpa dorongan agama.

Kalau hidup tidak hirau agama (tidak buat apa Allah suruh buat, dan tidak jauhkan apa Allah suruh jauhkan), apatah lagi nak suruh mereka-mereka ini supaya mentaati kedua ibubapa.

Moga pihak-pihak yang berhajat untuk meneruskan usaha mempromosi kelab taat suami, boleh memikirkan kaedah yang sama, bagaimana untuk si anak mentaati kedua orang tuanya.
Sekian.

No comments: