Monday 13 July 2009

Janji(mu) di Manek Urai

Inilah penyakit biasa yang masih tidak dapat diubat setiap kali adanya pilihanraya. Mengapa masih menggunapakai kaedah menabur janji sebegini?

Saya kira sebagai antara orang paling berpengalaman dalam politik, TPM tidak seharusnya melancarkan kempen bercorak sebegini.

Jika beliau datang ke Manek Urai di atas kapasiti beliau sebagai TP UMNO/BN, tidaklah begitu nampak salahnya. Namun, ianya berbeza jika berucap atas kapasiti beliau sebagai TPM @ Kerajaan Persekutuan.

Duit untuk pembangunan negara bukanlah duit dari poket UMNO/BN, tetapi wang cukai rakyat yang dibayar dengan amanah pentadbirannya kepada "Kerajaan Persekutuan".

Dan wang cukai itu, tidak 100% dikutip dari ahli UMNO/BN, malah ada di dalamnya sumbangan lain-lain kaum dan ahli parti politik yang lain (cakap mudah - orang PAS pun bayar cukai, Melayu, Cina, India pun bayar cukai, etc).

(Jika tidak, pastinya Khir Toyo akan berfikir beratus kali sebelum membina mahligai besarnya di Shah Alam itu!)

Hal ini juga telah saya kupas di dalam posting "Congak-congak Manek Urai" di mana Dr Agus menyatakan perlunya politik berbentuk ugutan pembangunan tidak lagi dikitar semula dalam PRK ini.

Pendekatan berkempen sebegini pada saya hanya akan diputar menjadi modal berguna buat PR untuk menghentam pihak "Kerajaan" (termasuklah UMNO/BN sekali) di dalam siri-siri ceramah mereka.

Pendekatan sebegini juga akan membuatkan hamba rakyat berpendapat "Kerajaan" (termasuklah seluruh agensinya dan kakitangannya) hanya bersikap pilih kasih di dalam menjalankan peranan dan tanggungjawab mereka menyediakan pembangunan kepada rakyat - terutama di negeri Kelantan.

Fikir-fikirkanlah.

No comments: