Wednesday 22 July 2009

Gali ubi

Melihatkan pokok ubi kentang yang dah terlalu tinggi (terpaksa disokong dengan kayu) dan sehingga menaungi tumbuhan lain di sekeliling - cauliflowers dan jagung sukar membesar kerana kurang mendapat cahaya matahari, saya mengambil keputusan untuk mencabut sebahagiannya.

Tambahan pula, ubi kentang tersebut telah cukup tempoh matang untuk dituai hasilnya (mengikut penulis buku berkebun yang saya beli tempoh hari).

Hendak tahu bagaimana ubi kentang itu boleh dituai? Apabila bunganya telah berkembang dan daun di bahagian bawahnya mulai kekuningan. Dari segi tempoh masa - 12 minggu selepas ditanam

Mamat mana ntah sedang dok tarik-tarik pokok ubi nih..

Hah...mane isinya-lama dah dok tunggu...

Inilah serba sedikit hasilnya - warna merah jambu.

Selepas dibersihkan, disimpan sebelum diguna dalam masakan.

Info tentang ubi kentang:

Menurut buku yang saya baca, ubi kentang berasal dari kawasan Andes dan kemudiannya tersebar penanamannya ke Mexico. Ubi kentang juga didapati menjadi sumber utama makanan penduduk (tamadun) Inca sejak beribu tahun lamanya, hasil penemuan oleh kolonial (penjajah) Sepanyol pada kurun ke-16.

Ubi kentang kemudiannya dibawa balik ke Itali, yang kemudiannya disebar dan ditanam hingga ke serata benua Eropah.

Begitupun, minat masyarakat Eropah terhadap potensi ubi kentang berkembang agak lewat terutama di bahagian Utara Eropah dan setelah 200 tahun tiba di Itali, barulah ubi kentang mula ditanam secara meluas di UK.

Lazimnya yang kita tahu, hanya isi (tubers) ubi kentang ini yang boleh dimakan. Benar. Sekadar mengingatkan bahawa kesemua bahagian lain - batang, daun dan buah - adalah beracun!

Malah, jika isi ubi itu sendiri terdedah kepada cahaya dalam tempoh masa yang lama, hingga bertukar kepada hijau, juga menjadikannya beracun, kecuali ianya dimasak terlebih dahulu.

Justeru, bagi anda yang ada anak kecil, sila awasi mereka daripada menggapai daun, bunga atau buah ubi ketang, atau menggigit ubi kentang yang bewarna hijau di dapur kerana dikhuatiri boleh menyebabkan keracunan.

Sekian.

No comments: