Thursday 30 July 2009

Demam datang lagi

Ketentuan ilahi

Baru nak kebah demam PRK Manek Urai kini datang satu lagi demam yang baru. Kali ini di negeri Pulau Mutiara iaitu di DUN Permatang Pasir.

Al-Fatihah buah Allahyarham Hamdan Abd Rahman. Beliau dijemput pulang penciptaNya pada pagi Jumaat (masya-Allah) setelah seminggu bertarung dengan kesakitan di bahagian jantung, di IJN, Kuala Lumpur (sumber) dan (sumber).

Pihak SPR telah diumumkan berkenaan perkara ini dan keputusan untuk diadakan PRK dijangka dibuat sebelum 10 Ogos ini (sumber).

DUN Permatang Pasir adalah salah satu DUN yang terletak di bawah Parlimen Permatang Pauh yang telah dimenangi Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim. DUN Permatang Pasir merupakan satu-satunya kerusi DUN milik PAS di Pulau Pinang yang dimenangi Allahyarham pada PRU-12 yang lalu.

Isyarat awal

UMNO Pulau Pinang melalui pengerusinya Dr Ahmad Zahid Hamidi telah menyatakan kesediaan jentera parti untuk menggerakkan kerja-kerja kempen di Permatang Pasir pada bila-bila masa sahaja (sumber).

Beliau juga turut melahirkan keyakinan bahawa UMNO akan dapat memenangi PRK tersebut dengan syarat semua anggota partinya mempamerkan bekerja kuat.

Peluang

Namun, apa yang pasti siapa jua yang bakal bertanding kelak, memang perlu mempamerkan kerja kuat.

UMNO pastinya masih bermotivasi hasil kekalahan "tipis' mereka di Manek Urai baru-baru ini. Namun, pelbagai isu kontroversi melibatkan kerajaan persekutuan di peringkat nasional terutama yang melibatkan demonstrasi ISA (mansuh & sokong), kematian Teoh, penghijrahan bekas orang kuat BN ke dalam PKR dan sebagainya, dilihat terus membayangi peluang UMNO untuk menambah bilangan kerusinya di Pulau Pinang.

Begitu juga halnya dengan PAS, yang luka akibat kemenangan "tipis" mereka di Manek Urai terus menimbulkan tanda tanya dan persoalan kepada kebanyakan orang, baik di dalam mahupun yang memerhati dari jauh.

Apapun sentimen masyarakat di Pulau Pinang mungkin agak berbeza dengan Kelantan. Pada peringkat DUN, adalah lebih afdal isu-isu, permasalahan dan rintihan masyarakat setempat diberikan lebih tumpuan dan penekanan di dalam proses berkempen pihak-pihak yang bakal bertanding - local issues need local solutions.

Bagi calon PR/PAS, mereka boleh dikatakan berada "di dalam kasut yang selesa" kerana DUN Permatang Pasir terletak di bawah Parlimen Permatang Pauh yang dinaungi Ketua Umum PKR sendiri.

Namun, strategi memancing undi yang digunapakai oleh UMNO pada PRK Manek Urai yang lalu nyata telah menghadirkan cabaran dan tamparan yang cukup perit buat PAS.

Apapun, kita tunggu perkembangan yang selanjutnya.

Dr. Sepet: Demam datang lagi...

No comments: