Sunday 2 August 2009

Pendapat: Pengurusan persepsi

Sehari-dua ini, berita dan foto berkaitan demonstrasi ISA (1 Ogos) dan Bubar DUN Perak (2 Ogos) begitu mendominasi paparan akhbar online arus perdana dan laman-laman blog.

Hampir setiap jam akan ada sahaja kemaskini dan pemberitaan terbaru, perkembangan yang sedang berlaku.

Beribu-ribu foto dan klip video dari pelbagai sumber dapat diaksess dengan mudah oleh para pelayar internet ketika ini.

Jurugambar dan jururakam video sekarang ini nampaknya amat bijak mendapatkan sudut-sudut yang menarik dan menempatkan diri di posisi yang strategik merakam detik sesuatu peristiwa itu berlaku untuk tatapan pelayar internet.

Sudah berlalu

Media arus perdana menyiarkan berita betapa demonstrasi semalam hanya membuang masa, membahayakan diri sendiri dan orang lain, mencalar imej negara, etc. kerana kerajaan telah menyatakan kesanggupan untuk menjalankan semakan semula terhadap ISA (sumber).

Perhimpunan terbabit juga disifatkan sesetengah pemimpin kerajaan sebagai hanya bermotifkan politik (sumber).

Dengan pelbagai halangan, sekatan dan larangan dari pihak berkuasa, para peserta perarakan yang dijadualkan tiba di pintu Istana Negara telah dapat dihalang (sumber).

Akhirnya, semua pihak yang berada di lokasi-lokasi perhimpunan hari semalam, tidak kira penonton, kaki shopping, peserta perarakan dan para peniaga, kesemuanya dapat merasa sedikit seorang mandian air kimia dan bom asap yang memijarkan biji mata.

Bagi yang tertangkap pula, mungkin dapat pengalaman lebih dengan bermalam di lokap Polis.

Memang berjaya

Bagi para penyokong dan mereka yang pro-ISA, pastinya menganggap perhimpunan semalam sebagai gagal, atau "digagalkan" dengan kerjasama pihak-pihak tertentu.

Malah, segala usaha para pendokong anti-ISA yang hadir semalam juga dianggap membuang masa kerana ianya tidak sampai ke pintu Istana, dan pernyataan bahawa kerajaan sedia mempertimbangkan untuk menyemak semula peruntukan di dalam ISA.

Bagi saya, memang secara lahiriah (nyata di mata) peristiwa semalam tidak berjaya mencapai matlamat asal iaitu menyerahkan memorendum bantahan ISA kepada Yang Di-Pertuan Agong, tetapi semua pihak, tidak dapat tidak perlu melihat secara "tidak nyata di mata" perhimpunan semalam berjaya dari satu sudut yang lain.

Sudut tersebut ialah menyediakan persepsi kepada rakyat terbanyak tentang apa yang berlaku dan mengapa mereka-mereka ini memperjuangkannya sedemikian rupa.

Persepsi ini pula dengan segera telah melahirkan perasaan simpati di kalangan rakyat terbanyak yang sebelum ini hanya berminat memerhati dari jauh.

Persepsi ini lahir daripada pemerhatian orang luar dengan mata kepala sendiri yang kebetulan berada di ibu negara, dengan menatap foto-foto bagaimana pihak berkuasa menguruskan peserta perhimpunan, menonton klip video bagaimana cabaran dalam "perjuangan" golongan ini.

Hati mana yang tidak tersentuh dan bersimpati setelah melihat foto dan rakaman klip video yang disiarkan di laman-laman blog (pandai jurufoto sekarang). Ada yang sehingga menitiskan air mata, mengertap bibir menahan marah, memaki-hamun dan menyumpah pihak-pihak "tertentu" dan sebagainya.

Ini semua pada saya merupakan "kejayaan" di sebalik "kegagalan" perarakan hari semalam - membangkitkan perasaan simpati rakyat.

Dan persepsi inilah yang wajar diurus dengan bijak pihak kerajaan dan badan penguatkuasa undang-undang.

Pengurusan persepsi inilah juga yang telah dibicarakan oleh Dr Agus Yusoff semasa mengulas berkenaan PRK Manek Urai bulan yang lepas.

Persepsi ---> Simpati ---> Protes ---> Nasib di PRU-13

Lihat depan

Perbincangan mengenai ISA dan kewajaran menyertai/tidak menyertai perhimpunan telah banyak diulas di laman-laman web dan blog. Anda yang berminat bolehlah melihat dan membacanya sendiri.

Saya lebih melihat bagaimana jalan di depan kita telah menjadi terlalu mencabar. Bukan sahaja kita telah memasuki era baru cara berpolitik - yang menjangkau sempadan perkauman dan keagamaan, malah untuk melihat Malaysia sebagai negara maju menjelang 2020 seakan-akan kelam, maaf jikalau saya silap.

Ke mana ingin kita bawa Malaysia bersandarkan perkembangan mutakhir ini?

Berpolitik adalah tuntutan, tetapi bukanlah sepanjang masa kita perlu isi dengan hal-hal politik. Tetapi itulah realitinya.

No comments: