Saturday 8 August 2009

Pendapat: Isu arak

"Melayu sorak Melayu, Islam jua yang tergadai"

Setiap orang Islam yang menjunjung amanah sebagai khalifah Allah S.W.T di muka bumi ini wajib menegakkan "amal maaruf, nahi mungkar" di dalam setiap aspek dalam kehidupan seharian mereka.

Perjuangan menegakkan yang hak (kebenaran) dan mencegah yang batil (kemungkaran) wajib dijalankan mengikut kemampuan dan daya upaya setiap individu yang mengaku dirinya sebagai seorang Muslim.

Ada yang berjuang melalui perbuatan fizikal, manakala yang 'bermuka tebal' untuk muncul secara berdepan pula berjuang melalui percakapan (jua penulisan), manakala yang paling bawah dari itu pula berjuang secara teguran 'dalam hati'.

Tidak kiralah apa jua bentuk perjuangan ke arah 'amal maaruf dan nahi mungkar' yang kita pilih, hendaklah sentiasa beristiqamah kerana segalanya akan dihitung di hadapan Allah S.W.T di akhirat kelak, tanpa ada sebutir zarah pun yang akan tercicir. Semuanya akan dihitung!

Berbalik kepada isu arak yang seminggu-dua ini begitu hangat diperkatakan.

Semua mata bertumpu kepada bentuk tindakan yang bakal diputuskan oleh Kerajaan Selangor di bawah pimpinan PR berkenaan isu ini.

Tambah memanaskan isu terbabit ialah apabila ahli YB daripada PAS lantang menentang aktiviti penjualan arak secara terbuka di negeri Selangor.

Suara bantahan tersebut mahukan kerajaan negeri yang dipimpin oleh MB dari PKR untuk menentukan suatu mekanisme kawalan terhadap urusniaga arak di Selangor, terutama di kawasan yang majoritinya dihuni orang Melayu-Islam.

Namun, mungkin di atas alasan 'kehidupan majmuk' dan menghormati 'kepelbagaian anutan', kerajaan Selangor memutuskan aktiviti penjualan arak tidak akan diharam/dibataskan. Tetapi memberi tempoh percubaan kawalan penjualan arak bagi kawasan-kawasan tertentu yang majoriti dihuni orang Melayu-Islam.

'Kecundangnya' suara bantahan oleh para pemimpin PAS di dalam isu ini, bagaimanapun tidak menimbulkan rasa insaf di hati pihak yang turut memperjuangkan hak Melayu-Islam dalam parti pemerintah kerajaan persekutuan.

Seolah-olahnya perjuangan 'mengharamkan yang haram' adalah amanah Allah ke atas bahu pimpinan PAS semata (yang disertai Melayu-Islam), dan bukanlah amanah ke atas orang UMNO (yang juga Melayu-Islam).

Bahkan, kegagalan menegakkan yang maaruf demi mencegah yang mungkar oleh PAS itu telah disambut dengan nada yang sinis dan sedikit gembira, biarpun dari satu segi sebenarnya 'kampung telah tergadai' - tuntutan Islam itu telah dipersendakan.

Pada pandangan saya, jikalau pimpinan PAS Selangor gagal di dalam usaha menyampaikan mesej (bantahan) berkaitan pentingnya menegakkan tuntutan Islam kepada pimpinan kerajaan negeri, UMNO-lah pula harusnya segera muncul di benteng hadapan, meneruskan perjuangan terhadap isu tersebut, demi menyelamatkan masa depan anak belia muda Melayu-Islam daripada terjebak dengan ketagihan arak.

Adalah terlalu menyedihkan apabila mendengar cakap-cakap orang Melayu-Islam UMNO sendiri yang mengherdik kegagalan PAS (yang berkuasa minoriti di Selangor) terhadap isu ini.

Bukanlah saya menyatakan sokongan terhadap PAS 'kerana ianya dari PAS'. Tetapi oleh sebab masih ada pemimpin Islam dari PAS yang telah diberi amanah 'kuasa' ini, yang sanggup muncul menunaikan amanah 'amal maaruf nahi mungkar' ini.

Bahkan, jika UMNO sendiri (sebagai pembangkang yang kuat di Selangor) yang memperjuangkan isu arak ini, saya tanpa berlengah akan turut menyokongnya.

Wahai saudara seIslam-ku, lihatlah dengan mata hati, jangkauilah penglihatan dan pemikiran anda melepasi kepompong ideologi politik yang berbeda serta perkauman yang sempit. Ini adalah isu ummah.

Menegakkan yang maaruf dan nahi mungkar ini sebagaimana telah saya jelaskan pada awal posting tadi adalah amanah untuk setiap khalifah Allah, tidak kiralah anda Melayu-Islam (PAS atau UMNO), India-Islam atau Cina-Islam.

Berbeza fahaman politik itu biarlah bertempat.

Pada saya, jika pimpinan PAS Selangor gagal mencapai manifesto 'Negara Berkebajikan' mereka, barulah wajar untuk orang Melayu-Islam UMNO diberi kredit mengherdik dan mengkritik janji yang tidak tertunai itu.

Namun, jika anda mengaku diri sebagai seorang Muslim yang patuh kepada prinsip dan pengamalan agama Islam, maka tidak kiralah anda PAS atau UMNO, bersatulah demi maruah agama Islam dan masa depan ummat Islam di bumi Malaysia ini.

Jika tidak mampu membantah secara perbuatan (guna 'tangan' untuk gubal dasar, polisi, penguatkuasaan, etc), sekurang-kurangnya tegurlah secara penulisan dan percakapan atau jika tidakpun, bencilah yang mungkar itu di dalam hati.

Jika masih tiada daya, janganlah komen usaha orang lain untuk berbuat baik, kira duduk diam-diam sajalah.

Kerana dengan duduk diam, sekurang-kurangnya tidaklah seteruk orang yang langsung tidak menghiraukan tuntutan dan amanah daripada Allah S.W.T ini.

Kita semua akan dihitung. Sekian.

Dr. Sepet: Ada yang bertanya, apakah nasib PAS di masa hadapan? Menarik dan berbaloi untuk diperbincangkan. Rasanya seperti saya telah ulas secara kasar pada satu post, agak lama dahulu. Entahlah.

No comments: