Tuesday 25 August 2009

Anak bangsaku yang belum tersedar

Tiada cerita lain yang kita dengar setiap kali tibanya bulan puasa dan hari raya - kemalangan dan kecacatan kekal akibat bermain mercun.

Hari ini akhbar melaporkan kes terawal akibat bermain mercun di mana adik ini telah 'membayarnya' dengan 3 batang jari tangan kirinya. Itu kehilangan yang 'nampak'. Bagaimana pula kesan psikologi dan moral bagi sepanjang kehidupan beliau kelak?

Saya amat-amat bersimpati dengan tragedi yang menimpa diri adik ini. Masih terlalu muda untuk diuji sebegini. Namun, yang hilang tetap hilang dan tidak bisa diganti lagi.

Kita yang hanya membaca kisah beliau ini wajar mengambil iktibar dengan bersama memainkan peranan menasihatkan adik-adik kita, anak-anak saudara dan anak jiran tetangga kita agar menjauhi mercun yang berbahaya ini.

Mungkin nasihat 'membakar duit' itu kurang berkesan, dibanding melihat bagaimana orang lain yang telah hilang jari, hilang mata, telinga dan sebagainya. Mungkin itu lebih menginsafkan.

Sumber: Berita harian online

Dalam menasihatkan orang lain, adalah baik jika saya juga memulakannya dengan menelefon orang tua di kampung untuk bertanya khabar adik-adik di sana!

Wassalam.

No comments: