Monday 17 August 2009

Absolutely stunning!

Double tumbs-up! Memang berbaloi saya terpaku kat depan TV malam semalam. Usain Bolt did it again, and even better this time.

Dah dekat sampai penamat, sempat toleh kiri-kanan dan sempat tengok papan catatan masa "berapa masa aku kali ni ek?"

Lepas pukul dada, angkat tangan 'tembak pistol jari' - 9.58s, absolutely stunning!

Catatan baru rekod dunia 9.58s rasanya sukar dipecahkan oleh mana-mana atlet 100m - melainkan Bolt sendiri.

Melihatkan gaya larian beliau 'yang bersahaja' malam tadi, (itupun kerana ada 2 pencabar yang kuat), adalah tidak mustahil beliau 'usaha lebih sikit' untuk memecahkan rekod ini di masa depan.

Tengok muka Tyson Gay dari US (9.71s, rekod nasional USA) dan Dwain Chambers dari UK (10.00s) yang berlari macam nak terkeluar segala urat di muka, leher dan lengan, masih jauh ditinggalkan oleh Bolt.

Malah Asafa Powell (9.84s - Pingat Gangsa) sendiri memberi komen 'saya sukar mengejar Bolt biarpun setelah selesai perlumbaan' - kerana mamat Bolt tu berlari habis keliling padang dan berjoget serta mendepakan tangan - 'trademark' beliau.

Saya juga rasa geli hati namun di masa yang sama saya rasa kasihan kepada pelari-pelari lain dalam acara yang sama dengan Bolt malam tadi (dan di masa depan), kerana adalah sukar untuk mereka menang dalam situasi ini.

Buat pelari pecut Malaysia? Carilah jalan untuk belajar dari kejayaan Bolt ini.

No comments: