Sunday 30 August 2009

Kepala lembu: di manakah rasional kita?

Saya buka posting ini dengan firman Allah s.w.t pada Surah al-An'am ayat 108, yang bermaksud:

"Janganlah kamu mencela atau memaki hamun sembahan mereka selain Allah, nanti mereka juga akan memaki hamun Tuhan kamu kerana marah tanpa sebarang ilmu pengetahuan".

Sebelum menjengah komen-komen daripada orang agama, kita tengok laporan oleh Mstar online hari ini: Mukhriz kesal tindakan guna kepala lembu (sumber).

Mukhriz dilaporkan kesal dengan tindakan kira-kira 50 orang pendemo lembu yang mana tindakan secara provokatif (mengapi-api) bukan sahaja telah mencemar kesucian agama Islam yang mereka anuti, malah mereka-mereka ini (pendemo dan NGO di belakangnya) telah menyumbang ke arah kegagalan agenda 1Malaysia ciptaan Pardana Menteri kita sendiri.

- bersambung -

Ingat nak sambung, tapi malas dan masih ada perkara berbangkit yang perlu segera diselesaikan. Apapun, saya rangkaikan beberapa artikel lain yang membicarakan topik yang sama.

Sila rujuk artikel ini (TKO) dan ini (Harakahdaily) dan ini (Utusan). Buatlah penilaian secara rasional terhadapnya.

Seperti diskusi yang saya tonton di BBC1 pagi tadi simpulkan "jangan kita langgar 1 peraturan demi untuk menegakkan 1 peraturan yang lain".

Maksud kata wakil GreenPeace di dalam forum tersebut - "kita sanggup ceroboh janakuasa dan merosakkan sistem bekalan elektriknya demi memastikan ianya tergendala dan terputus bekalan elektrik, yang akhirnya akan mengurangkan pengeluaran karbon yang membahayakan alam sekitar" - buat kerosakan dan di masa yang sama berniat untuk kebaikan (pening).

Wassalam.

No comments: