Thursday 30 July 2009

Galakan penulisan ilmiah di blog

Setelah beberapa ketika aktif sebagai salah seorang "blogger" @ penulis blog, saya mendapati medium baru ini (blog) bukan sahaja menjadi wadah bagi seseorang itu belajar mengarang dan melaporkan sesuatu perkara atau peristiwa yang berkisar tentang kegiatan seharian, ataupun menceritakan sesuatu peristiwa, sambutan yang istimewa dan sebagainya yang dialami dan diketahui.

Malah, fungsi blog turut diperluaskan sebagai platform atau medan mencari kawan, meluaskan pergaulan, bertukar-tukar pandangan, ilmu, berkongsi perasaan, mencari pengaruh, mencari pasal dan sebagainya - medium komunikasi.

Tidak terkecuali ada yang menjadikan blog sebagai diari elektronik. Cuma bezanya diari mereka ini tidak rahsia, di mana segala kisah peribadi, yang sensitif atau juga yang mungkin kelak akan memalukan diri sendiri, atau mungkin juga membanggakan diri sendiri dapat dibaca sesiapa jua, dan di mana jua - boleh di "save as.." sesiapa jua, untuk tujuan yang tidak diketahui.

Terdapat juga "bloggers" yang mengkhususkan corak penulisan serta halatuju blog mereka kepada bicara dan wacana berkaitan politik dan gosip-gosip kepolitikan yang mungkin agak "berat" untuk dihadam khalayak yang umum.

Manakala, sesetengah yang lain lebih gemar menjadikan aktiviti penulisan di blog sebagai kaedah untuk "melarikan diri" daripada hal-hal yang berat dan memeningkan kepala dengan menulis hal-hal berbentuk santai, enjoy, malah hal-hal yang dirasakan sesuai dengan peringkat umur masing-masing di blog mereka.

Teknologi maklumat dan komputer serta penulisan blog yang mudah dan ringkas masa kini dilihat bukan sahaja telah dimanfaatkan oleh golongan remaja, malah pelbagai golongan baik profesional, bukan profesional, pemimpin politik - mantan PM, Tun M sendiri turut berkecimpung di bidang penulisan blog, menunjukkan begitu berpengaruhnya penggunaan blog bagi pelbagai tujuan sebagaimana telah saya nyatakan di atas.

Kepada saya, apapun motif kita terlibat dengan penulisan di blog, pertamanya, hendaklah diniatkan ia adalah untuk membawa kebaikan, manfaat dan pendidikan buat sesiapa jua yang terlintas membaca blog kita.

Justeru, di sini saya ingin berkempen kepada rakan "bloggers" sekalian agar bersamalah kita mempertingkatkan lagi kandungan penulisan ilmiah pada blog masing-masing.

Ilmiah di sini bukan bererti hanya menyentuh perihal sains dan teknologi, malah hal-hal kehidupan yang ringkas juga boleh diterjemah kepada artikel yang bermanfaat kepada orang lain. Begitu juga penulisan berbentuk pengajaran yang terhasil daripada pengalaman diri sendiri.

Jikalau tidak mampu atau malas untuk "memberatkan kepala" mencari bahan, menyusun idea dan menterjemahkannya kepada penulisan, sebagai langkah permulaan, cuba lakukan sekurang-kurangnya 1 posting ilmiah dalam 1 bulan.

Adalah besar hasrat saya untuk melihat para mahasiswa khususnya (golongan bijak-pandai, harapan negara), agar tidak hanya menjadikan blog sebagai laman bersembang kosong, bercerita kosong yang penuh riang-ria tetapi tiada pengisian bermakna, ataupun juga menjadikan blog sebagai tempat meluahkan rasa tension kepada pakwe-makwe, perampas kekasih orang, pensyarah, pak cik jaga dan sebagainya.

Asahlah bakat menulis bahan ilmiah (nanti kena buat disertasi juga bukan?) dengan menjadikan blog sendiri sebagai medan berkreativiti. Beranikan diri anda untuk menulis artikel yang bercorak hujahan (argumentative) dan percambahan idea.

Bagi bekas pelajar saya tidak kira di mana anda berada, di ketika ini pelbagai isu berkaitan pembangunan, alam sekitar, pencemaran alam, pengangkutan, sosio-budaya, kajian kesan, perbandaran, luar bandar, integrasi nasional, kelestarian dan sebagainya - boleh menjadi modal penulisan di blog anda.

Sekurang-kurangnya dengan menulis, ilmu anda akan terus berkembang dan tidak berkurang.

Kerana jika ilmu itu didengar mungkin anda akan lupa. Begitu juga jika hanya dibaca, mungkin juga akan terlupa.

Tetapi jika apa yang anda dengar, dan apa yang anda baca itu anda tulis dan kongsi, nescaya ilmu tersebut akan lebih diingat, difahami malah akan turut memberikan manfaat yang besar buat orang lain yang membacanya.

Selamat berkarya!

No comments: