Tuesday 28 July 2009

Apakah maksudnya?

Tidak perlu saya ulas panjang, sekadar meluahkan rasa janggal dengan pernyataan oleh KP Kuala Lumpur mengenai kegiatan kumpulan kongsi gelap, dan kaedah pihak berkuasa menanganinya.

Daripada ayat yang saya warnakan kuning di bawah, adakah "harimau tanpa taring" a.k.a kongsi gelap yang kurang aktif - tidak dianggap berbahaya oleh pihak keselamatan kita?

Kegiatan yang menyalahi undang-undang memerlukan tindakan segera diambil sebagaimana yang diperuntukkan oleh undang-undang. Jangan biarkan pernyataan sebegini terus dikeluar dan dibaca oleh rakyat pelbagai lapisan masyarakat di negara kita. Jangan masyarakat menganggap pihak berkuasa "lembut hati" terhadap kumpulan-kumpulan gelap ini.

Keyakinan masyarakat kepada badan keselamatan perlu sentiasa di tahap yang terbaik, dan sebarang salah faham perlu diperbetulkan.

=====================

Sebahagian petikan berita dari Utusan online:

Sementara itu, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Muhammad Sabtu Osman ketika diminta mengulas fenomena kongsi gelap di Kuala Lumpur memberitahu, jenayah itu masih berada dalam keadaan terkawal dan tidak membimbangkan.

Katanya, kumpulan kongsi gelap di ibu negara tidak bergiat secara aktif dan pihaknya sentiasa memantau dan berjaga-jaga mengenai jenayah itu.

Tegas beliau, jika kumpulan berkenaan dilihat mengganggu dan menimbulkan kekacauan kepada keselamatan orang awam, pihaknya tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan.

“Kita memang menyedari terdapat beberapa kumpulan kongsi gelap di sekitar Kuala Lumpur, tapi saya tidak boleh mengulas lanjut mengenainya,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

=====================

No comments: