Thursday 2 July 2009

Sayu hatiku...

Seperti kata pepatah "kuman di seberang laut nampak, gajah di depan mata tidak nampak". Kita seringkali kritikal apabila membahaskan sesuatu perkara. Tambah berapi lagi jika melibatkan hal-hal agama / kepercayaan.

Kita begitu bersemangat mengulas dan menghakimi dan sering (terlepas) menghukum mana-mana pihak yang tidak sehaluan dan sama ideologi dengan kita.

Jika di Malaysia, kita masih berlegar di dalam konteks perbahasan yang sempit, terutama di dalam membincangkan siapa yang benar dan jujur dalam hubungan PAS - UMNO terutama dalam hal-hal berkaitan Islam dan orang Melayu.

Tidak salah. Namun, kita juga hendaklah sentiasa peka dan prihatin terhadap perkembangan yang menyentuh hal-hal ummah dan agama Islam dalam konteks yang lebih luas.

Kali ini saya ingin mewar-warkan satu perkembangan yang tidak begitu baik, disampaikan oleh sahabat (Mohd Fadzli) melalui email beliau. Ianya berkenaan perlumbaan membina bangunan-bangunan pencakar langit bersebelahan kota suci umat Islam, Mekah.

Kita berselisih pendapat dalam hal-hal yang kompleks dan rumit, Nah! ini kemudaratan telah berada di hadapan pintu Kaabah yang setiap kita dambakan tawaf setiap kali berhajat ke Mekah.

Bukankah ada Hadith yang menyatakan di antara tanda-tanda kiamat itu adalah bilamana manusia berlumba-lumba membina bangunan yang tinggi-tinggi?

Kerja-kerja membina bangunan pencakar langit yang menempatkan gedung perniagaan dan hotel mewah sedang giat dibina bersebelahan kompleks Masjidil Haram.

Di mana "semangat" dan "rasa fokus" untuk buat Haji jika mata terkelip-kelip dan kepala lenguh mendongak melihat bangunan-bangunan mewah yang bakal siap tidak lama lagi.

Mana satu fokus para jemaah haji? Mengapa dibiarkan Masjidil Haram "nampak kecil" berbanding bangunan komersil di sekitarnya?

Tidak lama lagi, terlindunglah kesemua menara Masjid "dipagari" bangunan yang tinggi-tinggi ini.

Benarlah "kelak, mereka yang berdatang ke Mekah adalah untuk membeli-belah (sudah banyak gedung dan pasaraya), ada yang datang untuk berniaga, yang kaya pula untuk bermegah-megah (menginap di hotel mewah) dan yang miskin datang untuk mengemis (di luar pintu Masjidil Haram)".

Renung-renungkanlah wahai sahabat semua...

Dr. Sepet: Teringat kata guru, pergi ke kampung Orang Asli buat kajian, rehat dari kesibukan kerja di pejabat seperti pegi ke Mekah melaksanakan ibadah Haji / Umrah. Macam mana entahnya cara orang-orang Arab berfikir ye?

No comments: