Monday 21 November 2011

Minat fotografi - saya budak baru belajar

Nota: Sumber dinyatakan pada setiap foto






Saya adalah seorang yang mudah 'terpana' (easily amazed) dengan gambar-gambar yang menarik. Minat ini mungkin terbit kerana fotografi bukanlah kepandaian saya. 

Sekalipun 'buta fotografi', saya sentiasa membayangkan yang suatu hari nanti blog Dr Sepet ini akan dihiasi bukan sahaja dengan artikel-artikel yang menarik, bahkan oleh gambar-gambar yang cantik juga.

Sebagai makluman, kebanyakan foto yang saya masukkan di blog ini hanya diambil menggunakan kamera telefon bimbit (N95 8GB) (80% foto). Sekarang N95 itu telah menjadi sejarah.

Apabila melihat di FB, ramai kawan saya juga mula bergiat dengan fotografi (ada yang serius) dengan dikongsi foto-foto menarik yang mereka ambil.

Itu yang munculnya minat saya untuk berkenalan dengan fotografi. Mungkin untuk serius tu tidaklah, kerana tiada masa, dan modalnya bukanlah sedikit.

Apapun, sebagai langkah awal, saya disarankan untuk merajinkan diri melihat contoh-contoh kerja mereka yang profesional 'bermain' dengan komposisi, sudut-sudut shoot yang menarik, waktu yang sesuai merakam gambar dan sebagainya.

Inilah benda-benda yang saya dapat belajar setelah mengikuti diskusi peminat-peminat fotografi di sini: Jom 'share' tips fotografi

No comments: