Monday 7 November 2011

Foto-foto menarik Istana Negara yang baru - blogserius

Cut and paste: blogserius

Wowo..... mewah!

Ini ialah gambar bahagian dalam Istana Negara baru yang kini sudah hampir siap. Istana Negara baru ini dikatakan menelan belanja lebih 900 juta ringgit. As you can see now you know why it is that expensive
 
Istana Negara lama lebih cantik tapi tahukah anda Istana Negara lama sebenarnya dulu rumah agam seorang taukeh Cina yang dibina pada tahun 1928? Taukeh cina bernama Chan Wing membina rumah agam ini bagi menempatkan isteri-isterinya. Apabila perang dunia kedua meletus, beliau melarikan diri dari Malaya dan tak pulang-pulang. 
 
Rumah agamnya kemudian disewakan kepada kerajaan British sebelum dijadikan rumah rasmi Yang Dipertuan Agong Melayu. Kerajaan pusat membayar 1.5 juta Dollar Selat pada waktu itu bagi membeli rumah agam dan kawasan sekitarnya sebesar 13 ekar. What do you think? 
 
Harap istana negara dibuka kepada rakyat jelata untuk lawatan. Nak juga tengok how awesome life is as an Agong. Oh, dan jangan pula letak duit bayaran masuk ye coz we all know the money used to built this beautiful palace was from the people.

Terima kasih kepad ANON yang tak mahu namanya diberitahu untuk emel berisi gambar awesome dibawah.










No comments: