Saturday 26 November 2011

(UPDATED) Edisi Tepuk Dahi - PKR 'tumbuk muka sendiri'

Bagi yang berminat nak baca artikel penuh, klik sini: cakap pusing-pusing


Isu yang saya faham dan ringkaskan setelah membaca artikel ini dan yang satu lagi di MalaysiaKini (sumber) adalah seperti berikut:

1) UMNO sebagai parti yang mewakili orang-orang Melayu, pastinya telah dan sentiasa bercakap mengenai kepentingan Melayu.

2) Namun, PKR (melalui AMK) pula mencabar UMNO "kalau dah kuat sangat semangat Melayu tu, mengapa tidak gubal perlembagaan untuk menjamin hanya Melayu layak menjadi Perdana Menteri (PM)" - baca artikel.

3) [Kononnya] cabaran PKR itu sekadar nak menduga sama ada UMNO itu "sembang kosong @ sembang berisi"; cakap saja-saja atau sebenarnya berani untuk mengusulkan pindaan terhadap perlembagaan.

4) Anehnya, setelah dia [PKR] mencabar UMNO (buat masa ini tiada apapun respon dari UMNO, entah mereka tahu entah buat tak endah saja), PKR kemudiannya bangkit "memperbetulkan" semula pernyataan mereka sendiri.

5) Katanya [Anwar], kalau UMNO berani untuk pinda perlembagaan, PKR akan menentang di atas alasan ianya rasis.

6) [Tepuk dahi Pakcik] Dah kalau "awal-awal" lagi dah janji nak menentang balik andai cabaran disahut (belum tentu-pun akan disahut), maka, buat apa umumkan cabaran "at the first place"?

Saya bagi contoh yang lebih mudah:

a) Ali mencabar Abu untuk terjun ke dalam sungai dan berenang sampai ke seberang "Aku cabar ko berenang ke seberang sana, kalau ko berani".

b) Di dalam contoh ini, Abu pun kata dia berani dan sedia sahut cabaran si Ali. Maka Abu pun ready nak terjun tiruk.

c) Tiba-tiba, tidak sampai seminit mencabar orang, Ali pun kata "aku tak bagi ko terjun. Kalau ko terjun aku bangkang".

d) Abu tertanya-tanya "Yang tadi ko cabar aku tu buat apa, bangang!"


UPDATED:

Apa yang dinukilkan saya mengenai isu ini nampaknya telah mendapat respon yang sama oleh Lim Hong Siang melalui artikel beliau yang diterbitkan di MerdekaReview: PM Melayu; Percaturan Shamsul akhirnya memerangkap diri.

Now you see!

No comments: