Monday 7 November 2011

Cara beribadah yang terbaik

Dipetik dari: FB DrMAZA.com

..Nabi Ibrahim dan anaknya ketika membina Kaabah telah berdoa: (maksudnya) “dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara Ibadat kami” (al-Baqarah: 128).

Walaupun Ibrahim dan Ismail telah membina Kaabah, tetapi mereka tetap tiada hak dalam menentukan cara ibadah kepada kepada Allah. Tiada hak mengada-adakan ibadah apa yang tidak diwahyukan kepada mereka. Justeru, mereka memohon agar Allah menunjukkan kepada mereka cara ibadah yang Allah mahu. 

Ibadah hanya kepada Allah dengan cara yang Allah mahu. Bukan ibadah kepada Allah dengan cara yang kita mahu!

Bagi membolehkan manusia terus mendapat panduan dalam ibadah dan kehidupan mereka, Nabi Ibrahim yang merupakan simbol kepada pengabdian manusia meneruskan doanya: (maksudnya) “Wahai Tuhan kami! Utuslah kepada mereka seorang rasul dari kalangan mereka sendiri, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayatMu dan mengajarkan mereka al-Kitab (Al-Quran) serta hikmah (sunah atau kebijaksanaan) dan membersihkan mereka. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana” (al-Baqarah: 129). 

Maka inilah nabi kita Muhammad s.a.w sebagai kurniaan Allah bagi doa Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail a.s. Inilah waris yang sah dalam menentukan cara ibadah. Segala amalan yang jika tidak sama seperti yang diajar oleh Nabi Muhammad s.a.w adalah tertolak..

Artikel penuh boleh anda baca di sini: KLIK

Nota kaki:

-Dr Sepet seperti "faham" sahaja maksud posting Dr MAZA ini...hemmmm...

No comments: