Tuesday 8 November 2011

"Ia bukan mengenai kaum apa, agama apa, atau warga apa. Ianya insan!"

Posting di blog: Mazidulakmal.com yang membuatkan hati aku amat sayu. For god sake, ini insan, bukannya perabot jalan. Apakah pihak-pihak yang sepatutnya ambil cakna akan perkara ini, masih boleh tidur lena di katil empuk, di rumah besar dan berhawa dingin sedangkan insan-insan ini berterusan merintih?

Baca artikel penuh sini: KLIK

Sewaktu beredar dari kawasan lapang berhampiran Pudu Sentral itu, saya terpandang tong sampah dengan bahan buangan melimpah.


Bau busuk bukan kepalang mengakibatkan saya hampir termuntah namun perasaan itu segera lenyap sebaik saya terlihat ...


Dua anak kecil tidur lena hanya kira-kira 5 meter dari tong sampah berbau busuk bak bangkai  itu.


Perhatikan, betapa nyenyaknya mereka tidur tetapi mungkin tidak pernah dijenguk dek mimpi indah.


Mereka juga tidur tanpa tilam empuk, selimut tebal dan bantal, memejamkan mata hanya beralaskan kertas kertas. 

Siapapun sekali dua anak kecil itu, tidakkah wajar untuk kita bersama sekurang-kurangnya berusaha memberikan mereka peluang untuk tidur berlapik kepala?

Jika anak kita, sanggupkah ayah dan ibu melihat mereka dalam keadaan terbiar sebegitu?

Nota: Bagi anda yang berkemampuan, bersamalah kita menyumbang demi membantu insan-insan yang tidak bernasib baik ini. (tegang urat-urat muka aku memikirkan anak-anak itu, this is Malaysia...katanya bumi yang kaya dan bertuah...my God!)

No comments: