Oleh: Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Sikap fanatik kepada sesuatu pegangan atau jumud
pemikiran boleh menatijahkan beberapa akhlak yang buruk. Antaranya, ia
menyebabkan seseorang itu selalu berfikiran negatif terhadap orang yang
berbeza pendapat dengannya. Ini seperti menuduh orang yang berbeza
pendapat dengannya itu sebagai jahat, musuh dan seumpamanya.
Bahkan lebih buruk daripada itu mereka yang berpenyakit
fanatik ini sering cenderung membuat fitnah dan tuduhan palsu kepada
orang lain apabila mereka kehilangan hujah dan alasan bagi
mempertahankan apa yang mereka pegang. Mereka akan mengada-adakan
tuduhan palsu agar orang ramai terpengaruh dan tidak mendengar hujah
pihak yang berbeza dengan mereka.
Di Malaysia umpamanya, apabila ada pihak yang menyatakan ‘tiada dalil yang sahih yang menyatakan dikhususkan malam Jumaat untuk membaca Surah Yasin’, maka golongan yang tidak dapat menerima perbezaan ini membuat cerita bohong kepada orang ramai kononnya ‘puak tersebut menyatakan haram membaca Yasin’.
Tentu mereka yang terpengaruh dengan tuduhan ini akan marah dengan
kenyataan yang seperti itu. Mana mungkin haram untuk membaca Surah Yasin
sedangkan itu salah satu surah dalam al-Quran?! Lihat bagaimana mereka
mengubah kenyataan dan fakta sehingga orang menjadi keliru dan bersalah
sangka terhadap maksud asal kenyataan.
Demikian juga apabila ada yang membuat kenyataan menyatakan ‘tiada sebarang solat khusus untuk malam Jumaat’. Mereka yang pantang berbeza pendapat itu memberitahu orang ramai ‘puak itu kata haram solat sunat malam Jumaat’.
Padahal maksud tiada solat khusus itu ialah tiada solat khas sempena
malam Jumaat sahaja, adapun solat-solat sunat yang biasa tiada halangan.
Ini disebut oleh baginda Nabi s.a.w: :
“Jangan kamu mengkhususkan malam Jumaat dengan solat yang berbeza dengan malam-malam yang lain. Jangan kamu mengkhususkan hari Jumaat dengan puasa yang berbeza dengan hari-hari yang lain, kecuali ia dalam (bilangan hari) puasa yang seseorang kamu berpuasa” (Riwayat Muslim).
Sikap ini akan terserlah buruknya apabila mereka pantang mendengar
pandangan atau kritikan terhadap aliran mazhab yang mereka pegang
sekalipun dalam keadaan yang ilmiah. Ada orang yang marah apabila saya
memberitahu pandangan ulamak dahulu bahawa tempoh mengandung mungkin
sehingga dua tahun, atau empat tahun, atau enam tahun atau lebih
daripada itu tiada asas yang kukuh.
Katanya, ‘dia siapa hendak berbeza dengan ulama-ulama dahulu yang lebih alim dan warak?! Dia lebih alim daripada merekakah?!”.
Padahal soal tempoh paling lama mengandung yang disebutkan itu memang
tiada nas yang sahih daripada al-Quran ataupun Sunnah. Sementara yang
ada hanyalah andaian beberapa ulama dahulu berasaskan khabar yang mereka
dengar dari beberapa wanita.
Wanita–wanita itu mungkin tidak berbohong, tetapi sangkaan mereka
bahawa mereka mengandung itu tidak benar. Apatah lagi ketika itu ujian
kehamilan (pregnancy test) seperti sekarang belum wujud. Ahli perubatan
moden menyatakan tempoh mengandung secara puratanya 266 hari atau
sehingga 280 hari. Untuk sampai sehingga dua atau tiga atau empat tahun
tidak menepati perkiraan saintifik.
Alat ‘Pregnancy Test’
Justeru itu, seorang tokoh saintis muslim Dr Muhammad ‘Ali al-Bar
menyifat kenyataan ahli fekah silam tentang tempoh mengandung sehingga
tiga atau empat tahun sebagai riwayat yang khurafat (tiada asas) (lihat:
‘Umar Ghanim, Ahkam al-Janin fi al-Fiqh al-Islami, m.s 74, Beirut: Dar
Ibn Hazm).
Apatahlagi dakwaan itu boleh mempunyai kesan yang jelas dalam
kehidupan. Umpamanya, dengan berpegang kepada pendapat yang menyatakan
tempoh mengandung sehingga empat tahun membolehkan seorang wanita yang
kematian suami dan melahirkan anak empat tahun kemudian mendakwa dia
mengandung empat tahun anak arwah suaminya.
Seterusnya menuntut harta pusaka. Maka pengkajian sains moden patut
didahulukan. Menolak pendapat ulama yang lepas bukanlah bererti menghina
mereka, sebaliknya berpegang kepada kajian dan ilmu. Namun golongan
fanatik menganggap ini keluar mazhab dan tidak beradab.
Dalam sejarah perkembangan ilmu umat Islam berbeza pendapat dan
kritikan ilmiah tidak pernah dianggap sebagai dosa dan jenayah melainkan
mereka yang fanatik. Contoh al-Imam al-Zahabi (meninggal 748H) yang
merupakan jaguh ilmu hadis yang agung dalam Islam ketika mengulas
tentang al-Imam al-Ghazali r.h, beliau menyebut: “Aku katakan:
Al-Ghazali adalah imam yang besar, namun bukanlah menjadi syarat seorang
alim itu untuk dia tidak melakukan kesilapan”.
Kemudian al-Zahabi mengulas berbagai perkara mengenai al-Imam al-Ghazali, antara katanya:
“Adapun kitab al-Ihya padanya ada sejumlah hadis-hadis yang batil. Sekiranya tidak ada padanya adab, cara dan zuhud yang diambil dari ahli falsafah dan golongan sufi yang menyeleweng, padanya ada kebaikan yang banyak. Kita memohon daripada Allah ilmu yang bermanfaat. Tahukah anda apa itu ilmu yang bermanfaat?. Ia apa yang dinyatakan al-Quran dan ditafsirkannya oleh Rasulullah secara perkataan dan perbuatan. Sabda Nabi s.a.w: sesiapa yang berpaling dari sunnahku, maka dia bukan dari kalanganku”. (Al-Zahabi, Siyar A’lam al-Nubala 19/339).
Ini bukan permusuhan tetapi tugas kesarjanaan yang dilakukan oleh al-Imam al-Zahabi.
Tokoh ilmuwan besar al-Imam Ibn ‘Abd al-Barr (meninggal 463H) ketika
mengulas pendapat tabi’i terkenal Mujahid bin Jabr mengenai maksud ayat
22-23 dalam Surah al-Qiyamah, beliau menyanggahi pendapat Mujahid bin
Jabr. Padahal Mujahid merupakan anak murid sahabah ilmuwan besar dalam
bidang tafsir iaitu Ibn ‘Abbas.
Kata Ibn ‘Abd al-Barr :
“Tetapi pendapat Mujahid ini ditolak dengan sunnah yang sabit daripada Nabi s.a.w, perkataan-perkataan sahabah dan mijoriti salaf. Pendapat Mujahid ini di sisi Ahl al-Sunnah adalah pendapat yang ditinggalkan. Apa yang menjadi pegangan Ahl al-Sunnah ialah yang sabit daripada Nabi mereka mengenai perkara tersebut (maksud ayat berkenaan). Tiada di kalangan ulama melainkan boleh diambil atau ditolak pendapatnya, kecuali RasululLah s.a.w” (Ibn ‘Abd al-Barr, Al-Tamhid, 7/157, Morocco: Wizarah ‘Umum al-Auqaf).
Ini bukan bererti menghina Mujahid ataupun gurunya Ibn ‘Abbas.
Bahkan kita dapati dalam sejarah ilmuwan, pandangan sahabat Nabi
s.a.w ada yang dikritik. Bukan tanda benci atau tidak hormat, tetapi
tanggungjawab keilmuwan. Umpamanya al-Hafizd Muhammad bin Tahir
al-Qaisarani (meninggal 507H) ketika menceritakan ketokohan sahabat Nabi
yang mulia lagi dicintai, ‘Abd Allah bin Mas‘ud, beliau mengulas :
Sesungguhnya beliau (‘Abd Allah bin Mas‘ud) adalah antara tokoh sahabah, jaguh ilmuan dan pemimpin kepada hidayah. Namun begitu beliau memiliki qiraat dan fatwa yang tersendiri yang disebut dalam kitab-kitab ilmu. Setiap imam itu boleh diambil dan ditinggalkan perkataannya, kecuali imam golongan ahli taqwa, yang benar lagi diakui kebenarannya, yang amanah lagi maksum (RasululLah) selawat dan salam ke atasnya. Alangkah hairannya, apabila seseorang alim menjadikan agamanya mengikut diri seseorang imam dalam setiap apa yang diucapkan, sedangkan dia tahu wujudnya nas-nas nabawiyyah (sunnah) yang menolak mazhab imamnya.Tiada kekuatan melainkan dengan ALLAH jua”. (Muhammad bin Tahir al-Qaisarani, Tazkirah al-Huffadz, 1/16, Riyadh: Dar al-Sumai’i).
Dalam dunia ilmu, berbeza pandangan tidak pernah dianggap jenayah.
Namun golongan yang fanatik selalu mencari jalan permusuhan dengan
mengandaikan sesiapa yang berbeza dengan tokoh tertentu maka dia
menghina dan tidak beradab. Selagi pandangan itu diberikan dalam
lingkaran ilmu dan perbincangan ilmiah tanpa maki dan cerca, maka itu
adalah dunia ilmu yang patut diberikan haknya.
Jangan kerana kita begitu rakus agar semua cakap kita didengari
apabila ada orang berbeza dengan kita, dia dianggap musuh. Marilah kita
belajar menilai pandangan dan menghormati perbezaan. Berbeza bukan
bererti menghina. Kata al-Imam al-Zahabi juga:
“Setiap orang boleh diambil dan ditolak pendapatnya, kecuali RasululLah s.a.w. Namun jika seseorang imam itu tersilap dalam ijtihadnya, tidak wajar untuk kita melupai kebaikan-kebaikannya dan menutup amalan-amalan makrufnya. Bahkan kita beristighfar untuknya dan memaafkannya” (Al-Zahabi, Siyar A’lam al-Nubala, 18/157).
------->>>> Moga beroleh manfaat.
No comments:
Post a Comment