Sunday 30 January 2011

Tenang: terimalah kenyataan.

Kekalahan PAS-PR dengan perbezaan undi lebih besar pada PRK DUN Tenang hari ini telah mengesahkan lagi status dan tradisi negeri Johor sebagai kubu kuat UMNO-BN.

Di sebalik pelbagai corak berkempen yang agresif diatur sama ada melalui penampilan tokoh utama PR, siri ceramah, turun padang dan penggunaan seoptimum mungkin media alternatif (blog dan laman web pro PR), para pengundi masih lagi berkata "kami pilih calon UMNO-BN".

Justeru, apa lagi yang boleh dilakukan oleh pihak yang tewas, selain menerima kekalahan ini sebagai sebahagian asam garam bertanding dalam sesebuah pilihanraya.

Yang sedikit mendukacitakan (dan memalukan) saya adalah wujudnya sebilangan kecil individu yang kononnya mereka ini penyokong dan pendokong idealisme perjuangan Islam.

Tetapi apabila calon PAS-PR tewas di Tenang, pelbagai komen buruk, kutukan, emosional (seperti orang putus asa) dilontarkan. 

Paling laris dikritik adalah pengundi orang Melayu dan warga Felda. Seolah-olah para pengundi sekarang ini boleh dipaksakan keinginan mereka di dalam membuat pilihan / pilih pemimpin.

Ibarat 'lebih sudu dari kuah', komentar yang dikeluarkan  juga seolah-olah telah mendahului komen oleh pimpinan parti mereka sendiri. 

Contoh, boleh rujuk di bawah:

Sumber dinyatakan

Rugilah, setelah segala kerja keras (usaha), kemudian disertai doa dan tawakal, akhirnya gagal disudahi dengan redha (pasrah menerima ketentuan).

Menang atau kalah, belajarlah terima kenyataan.

No comments: