Tuesday 12 January 2010

Pilih ketua murid ala pilihanraya

Saya secara peribadi bersetuju dengan pandangan yang diutarakan oleh Timbalan Pengerusi SPR mengenai tindakan SPR Wilayah Persekutuan mengadakan sessi pemilihan ketua murid ala pilihanraya di Sek. Keb. TTDI 1, Kuala Lumpur hari semalam.

Ulasan beliau dapat dibaca lanjut di sini (klik).

Terdapat kewajaran di sebalik hujah beliau yang membuatkan saya tertarik. Di antara perkara pokok adalah perlunya pihak SPR mendahulukan pendedahan mengenai sistem pemilihan dan piliharaya kepada golongan mahasiswa di kampus-kampus.

Mereka adalah kumpulan sasar yang sangat penting untuk diberi pendedahan dan kesedaran. Ia bukan sahaja disebabkan mereka menghampiri umur untuk mendaftar sebagai pengundi muda pada PRu ke-13 kelak, malah melalui pendedahan sebegini mampu menggalakkan minat mereka terhadap proses dan amalan demokrasi di Malaysia.

Seringkali kita dengar dan baca pelbagai keluhan daripada mahasiswa di pelbagai bentuk media apabila tiap kali tibanya musim Pilihanraya Kampus (PRK).

Mahasiswa tiada ruang untuk berkempen, berucap di khalayak, kekangan pentadbir universiti, ugutan penggunaan AUKU dan sebagainya.

Akhirnya, kumpulan-kumpulan mahasiswa beralih kepada corak dan fahaman parti-parti politik di luar kampus. Ada yang secara terang cenderung menyokong parti siasah tertentu, dan ada yang bergerak secara berselindung di sebalik aktiviti badan bukan kerajaan.

Akibat kurang ruang untuk mahasiswa terkehadapan di persekitaran dalam kampus, makanya ada sekumpulan mereka yang bertindak 'melepas perasaan' dengan menyertai rali atau tunjuk perasaan anjuran pihak di luar.

Akhirnya, mahasiswa dicap sebagai anti pemerintah atau juga golongan yang fanatik kepada ideologi tertentu yang tidak selari dengan aspirasi pentadbiran universiti.

Kemudiannya, pelbagai kawalan ketat mula dilakukan terhadap persatuan mahasiswa dan perancangan aktiviti yang mereka jalankan. Peruntukan untuk aktiviti persatuan juga semakin dipantau pihak universiti.

Masalah dan kesulitan ini menerima reaksi yang berbeda di kalangan mahasiswa. Ada yang menjadi semakin tegar dan aktif menggunakan saluran alternatif bagi membawa suara mahasiswa. Ada juga yang mengambil jalan untuk tidak mengambil tahu hal-hal berkaitan berpersatuan dengan menumpukan perhatian kepada bercinta dan berawek sahaja (belajar pun tak ke mana juga).

Maka, adalah wajar bagi pihak SPR di masa hadapan untuk menjadikan kawasan kampus dan universiti terutama ketika musim Piliharaya Kampus, sebagai gelanggang untuk mendedahkan mahasiswa akan perjalanan dan proses sebenar pilihanraya di tanah air.

Barulah tidak timbul lagi kempen-kempen mendaftar pengundi baru dan dengan kesedaran yang ada mungkin etika kempen semasa PRU ke-13 kelak bertambah baik.

No comments: