Friday 15 January 2010

Program kuruskan badan: Boleh jadi ke?

Sekarang ni ramai orang begitu obses dengan bentuk badan yang kurus dan ramping (kan). Tidak kira di mana jua, termasuklah di UK ini, banyak program dan rancangan TV berbentuk sebegini dipaparkan.

Ada program yang menekankan keperluan untuk menurunkan berat badan adalah bagi tujuan kesihatan, dan tidak kurang juga yang ingin kelihatan cantik, lebih berjaya dalam kerjaya dan mendapat pasangan hidup.

Berjangkit dengan fenomena 'The Biggest Loser', saya dan isteri telah sedikit demi sedikit mula menggerakkan langkah ke arah mengurangkan (sedikit) saiz badan.

Bukan untuk tujuan kesihatan, mahupun ingin kelihatan cantik menawan, tetapi sekadar untuk menguji hipotesis: tidak makan malam boleh mengurangkan berat badan.

Dan telah hampir 2 minggu kami tidak makan malam (tidak ambil nasi). Harapnya kami dapat teruskan habit ini untuk tempoh 2 bulan yang akan datang.

Selepas itu, perhitungan a.k.a timbang berat badan akan dijalankan untuk (i) mengesahkan hipotesis, atau (ii) menolak hipotesis tersebut.

Buat masa ini habit tidak memasak dan makan malam dapat diteruskan memandangkan waktu siang yang singkat (Isyak masuk jam 6.20 petang). Sebab itulah kami ingin cuba untuk 2 bulan dulu.

Satu lagi, selain tidak makan malam, mungkin kami juga patut menjaga pemakanan di waktu pagi dan makan tengahari kerana kalau makan banyak sangat pun rasanya tidak akan memberikan kesan sebagaimana yang diharapkan.

Persoalan, "who will be the biggest loser?" Hanya akan diketahui bulan Mac ini. Dan persoalan "siapa yang akan menyorok alat timbang berat badan pada hari timbang" juga akan dapat diketahui kelak.

p/s: Di Malaysia ramai orang (muda) obses ingin nampak putih dan berkulit 'muka' yang cerah - "ukurlah sendiri". Muka cerah sebab kena kanser kulit, tapi lengan dan leher berbalam-balam je...macam mane tuh?

No comments: