Saturday 30 January 2010

BBCTwo: A History of Christianity

Sekarang ini setiap petang Sabtu, kami akan terpacak di hadapan TV, menonton BBCTwo yang menyiarkan rancangan 'A History of Christianity'.

Ada dua sebab kami menontonnya, pertama disebabkan kami gemarkan kisah sejarah (dalam bentuk visual). Bila lagi berpeluang menonton rancangan yang disunting sebegini baik?

Kedua, kami ambil pengajaran bahawa seseorang ilmuan, khasnya insan yang digelar Professor, wajar melakukan sesuatu seperti yang ditonjokan oleh pengkaji dan pengacara rancangan ini, Prof. Diarmaid MacCulloch dari Universiti Oxford.

Dengan segala 'ketinggian ilmu' yang dimiliki, seorang yang bergelar Professor boleh menjalinkan kerjasama dengan badan kajian antarabangsa/ternama, menjalankan penyelidikan dan 'menerbitkan' hasil kajiannya di kaca TV. Baru manfaatnya dirasai masyarakat terbanyak.

Terdapat 6 siri keseluruhannya, dan petang ini ia telah memasuki siri ke-3. Indahnya pengembaraan beliau ini, bukan hanya mengupas sejarah dan asal-usul agama Kristian, tetapi bagaimana Islam memainkan peranan yang amat signifikan di dalam mencorakkan sejarah Kristian itu sendiri.

Di bawah ini sekadar berkongsi beberapa foto yang saya ambil sendiri. Selanjutnya, para pembaca yang berminat boleh mengaksesnya di sini (klik).











Sekian dan selamat berhujung minggu.

No comments: