Sunday 3 January 2010

Beriman kepada Allah Yang Satu

Sehari dua ini masyarakat Melayu di Malaysia terus heboh memperkatakan isu berkenaan penggunaan perkataan Allah pada akhbar the Herald Tribune.

Memandangkan secara tradisinya perkataan Allah itu telah digunakan oleh penganut Islam di Malaysia sejak zaman bermula, tindakan mahkamah yang meluluskan akhbar Kristian terbabit menggunakan juga perkataan Allah di dalam artikel dan penerbitan mereka, telah mendapat bantahan yang meluas dari masyarakat.

Ramai pemimpin (baik dalam kerajaan, agamawan, orang politik, badan NGO, etc) secara terbuka menyatakan kerisauan mereka terhadap perkembangan terbaru ini (sumber). Perkara ini juga (memorendum bantahan) telah tiba ke tangan Perdana Menteri.

PM juga telah berjanji untuk membawa hal dan bantahan masyarakat terhadap isu sensitif ini kepada pengetahuan Yang Dipertuan Agong dan Majlis Raja-Raja, selain akan mengemukakan rayuan kepada Mahkamah (sumber) dan (sumber).

Justeru, bersama-samalah kita memerhatikan apakah pendirian serta tindakan Yang Dipertuan Agong serta Sultan-Sultan Negeri selain pemimpin Islam, berkenaan perkara ini kelak.

Apakah mereka yang Allah angkat sebagai pemimpin ini akan berjuang dengan melaksanakan amanah yang diberikan ke atas mereka selaku pemimpin umat Islam di Malaysia?

Pastinya juga, banyak artikel dan komentar mulai terpapar di laman-laman blog, tidak kira pro kerajaan, mahupun yang pro pembangkang mengenai isu ini. yang pastinya, masing-masing akan berhujah untuk memenangkan pihak yang disokong dan menyindir di sebelah sana. Sudah adat dan sifirnya begitu.

Apapun, saya di sini hanya seorang yang biasa, tidak ingin berhujah dari konteks agama dan politik kepartian. Hanya setelah membaca bait akhir penulisan saudara AminAhmad di blog beliau:

"kegelapan itu tidak boleh dihalau, nyalakan lampu!"

Sekarang ini benda sudah berlaku (tinggal saja rayuan untuk dibuat). Bagi saya, awan gelap mula berarak kepada golongan Muslim di tanah air.

Kita sebagai orang biasa pun sukar bertindak dan membawa perubahan, jika pemimpin kita sendiri seperti enggan terkehadapan menangani isu ini, sedari awal lagi.

Betullah dengan ungkapan di atas itu: kegelapan tidak boleh dihalau. Masakan kita mampu menolak awan hitam yang berarak di atas kepala kita sekarang ini?

Justeru, langkah segera kita adalah dengan menyalakan lampu. Iaitu mahu atau tidak mahu, perlu membudayakan kembali cara hidup Islam kepada diri sendiri, anak isteri, kaum keluarga dan jiran tetangga kita.

Doakan agar generasi muda kita untuk kembali menghayati Islam yang sebenar. Agar nanti tidak timbul salah erti atau salah faham akan perkataan Allahu-Ahad (Allah Yang Satu). Bukan dua dan bukan tiga!

Kambalilah kepada Islam sebagai panduan hidup agar ianya menjadi 'lampu' yang akan menyuluh kita dalam menghadapi 'kegelapan malam' (zaman kejahilan).

Wahai pemimpinku, jikalau masih berdegil untuk menerima Islam, tunggulah ujian Allah yang pelik-pelik selepas ini.

No comments: