Thursday 14 January 2010

Oh Kelantan...

Agak lama saya tidak meluangkan masa menjengah blog-blog politik. Banyak waktu hanya digunakan untuk melayari laman-laman berita online sama ada milik media kerajaan BN, mahupun milik kerajaan PR, bagi mendapatkan perkhabaran semasa apa yang berlaku di tanah air.

Tapi petang ini saya tergerak nak mendekati beberapa blog politik untuk 'mengambil tahu' gosip dan isu semasa.

Ter'klik' pautan ke blog kickdefella - yang hangat kes kediaman/kenderaan beliau dibaling kapak baru-baru ini (ada foto kapak tu kat blog dia).

Blog beliau ini sarat dengan artikel politik, terutama berkaitan negeri Kelantan. Banyak sampai malas saya nak baca. Makanya saya hanya sempat baca artikel terkini beliau sahaja iaitu 'Rakyat Kelantan Kehilangan RM50juta' - akibat tindakan menantu TGNA.

Kuasa

Kemuncak politik adalah kuasa. Dengan kuasa (untuk memerintah) ianya boleh membawa sesebuah negeri dan negara itu ke arah (i) baik dan berkebajikan, atau (ii) korup dan merosakkan.

Politik PAS amat kuat di Kelantan, justeru, PAS yang memegang kuasa untuk memerintah negeri.

Dengan kuasa yang ada, pelbagai pihak akan mendekati PAS sama ada secara ikhlas atau terselindung, bagi mendapat keuntungan daripada kuasa yang PAS miliki.

Pihak-pihak dan individu terbabit kemudiannya ditempatkan ke dalam sistem pentadbiran dan ada di kalangan mereka diberikan kuasa membuat keputusan.

Keputusan yang bakal membawa kerajaan negeri Kelantan pimpinan PAS ini ke arah yang (i) atau yang ke (ii).

Menjawab dakwaan

Kisah berkenaan menantu TGNA yang juga CEO PMBK ini selalu juga saya dengar. Maaf kata, daripada kisah yang saya dengar, banyak yang tidak baik dari yang baik tentang menantu beliau ini.

Saya dengar sahaja, tidaklah saya mengiyakan semua kisah tersebut.

Namun, artikel terbaru (setakat hari ini) pada blog sheikh ini saya rasa wajar diteliti pihak pentadbiran kerajaan negeri Kelantan.

Para pembaca boleh meneliti artikel tersebut di (sini) dan foto salinan kontrak perjanjian yang terbabit di (sini).

Dakwaan (bukanlah tohmahan, kerana ada bukti) sebegini adalah berat bahkan jika ianya tidak segera ditangani, bakal memberikan implikasi yang besar terhadap imej dan kepimpinan PAS Kelantan, yang mendokong pentadbiran berteraskan ulama'.

Diharap akan ada para pemimpin kerajaan Kelantan yang akan tampil untuk menjelaskan (jika tidak ingin menyangkal) dakwaan ini supaya rakyat Kelantan khususnya, tidak terkeliru dan kebenaran dapat dikembalikan.

Sapu sana, sapu sini

Di dalam amalan berpolitik hari ini, tiada yang bersih.

Ada yang nampak 'macam' bersih (terutama sebelum dapat kuasa), tetapi sayang, terpalit juga akan tempias kotor itu setelah memegang kuasa.

Kuasa boleh merubah segalanya. Dengan kuasa, orang, wang dan segala perbendaharaan menjadi kawalan si penguasa.

Jika di peringkat pusat, para pemimpin BN, MP dan ADUN mereka didakwa mengamalkan rasuah, hingga dilabelkan mantan PM Tun Mahathir sebagai 'parti yang semakin reput dan membusuk' dengan rasuah, sindrom yang sama juga terjadi kepada pemegang kuasa di sebelah sana (PR).

Nampaknya kini masing-masing pihak perlu sentiasa memegang penyapu, untuk menyapu keluar dan membersihkan parti masing-masing daripada pengamal korupsi dan rasuah (salah guna kuasa).

Jika malas nak menyapu, parti akan terus dilihat kotor oleh rakyat dan nantilah nasib masing-masing pada PRU ke -13 kelak. Atau lebih malang, sebelum PRU berlangsung lagi!

No comments: