Thursday 14 January 2010

Pasca COP15 dan nasib alam sekitar - bahagian 1

Kegagalan COP 15

Adalah sesuatu yang menghampakan setelah membaca laporan liputan Persidangan Perubahan Iklim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 2009 (COP15) yang berlangsung sejak 7 Disember 2009 yang lalu di Bella Center, copenhagen, Denmark.

Sidang yang disertai kira-kira 192 negara dunia itu bukan sahaja berakhir tanpa sebarang persetujuan yang bermakna - melainkan satu 'deklarasi bersama' yang (kononnya) dicapai melalui 'kesepakatan' (kononnya lagi) lima negara iaitu AS, China, Brazil, Afrika Selatan dan India.

Malah, langkah yang kabur yang dicapai (kononnya itu) juga turut membuatkan baki 187 negara meninggalkan Copenhagen dalam keadaan yang terpinga-pinga kerana mereka seolah-olah terpaksa bersetuju dan menurut sahaja 'deklarasi bersama' yang tidakpun dikeluarkan kepada media malam hari terakhir tersebut.

Mereka (negara mundur dan membangun) sedar akan hakikat mereka tiada pilihan.

Biarpun pada awalnya ramai pemerhati meramalkan COP 15 bakal membawa angin perubahan yang diinginkan, khasnya oleh negara mundur dan membangun ,kerana komitmen oleh Presiden Obama, tanggapan tersebut ternyata silap dan tersasar.

(nota: di bawah Presiden Bush selama 8 tahun, AS tidak menyertai Sidang Kyoto dan mengabaikan isu besar berkaitan perubahan iklim)

Selain meneruskan sikap 'tradisi' AS yang keras kepala terhadap gesaan masyarakat antarabangsa mengenai kepentingan memelihara persekitaran dan membantu merendahkan suhu dunia, Presiden obama sebaliknya bertindak menyelar sikap suka menyalahkan negara membangun terhadap negara maju yang dicop sebagai punca pencemar.

Sandiwara berpanjangan AS ini bukan sahaja telah menggagalkan insentif murni ke arah menghalang peningkatan suhu dunia akibat ketiadaan kawalan ke atas kadar pengeluaran gas karbon dan aktiviti industri yang mencemarkan alam, malah meneruskan tanda tanya masyarakat dunia terhadap komitmen sebenar negara-negara maju terhadap sidang sebegini pada masa hadapan.

Rentetan daripada kegagalan sidang ini, ramai pakar alam sekitar berpendapat usaha ke arah mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau yang sebenar, adalah sukar dicapai.

Ini memandangkan rumusan sidang tidak menyatakan sesuatu tindakan yang bersifat 'mengikat' - tiada target yang jelas untuk dicapai. Kesannya, tiada pihak (terutama negara kaya sendiri) yang akan menyatakan komitmen yang berkesan bagi menangani masalah penyediaan kos tambahan bagi mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau.

Kesungguhan politik sahaja dilihat tidak mencukupi bagi dunia mencapai cita-cita untuk mengurangkan peningkatan suhunya sebanyak 2 degree (atau 1.5 degree), tanpa mencapai suatu persetujuan yang mengikat dan disertai dengan komitmen untuk bertindak di peringkat negara masing-masing.

Telah tiba masanya (sebenarnya patut sudah lama dahulu lagi) bagi PBB untuk memperbaiki kelemahan ini.

Sidang akan datang perlu dipastikan bukan lagi menjadi medan buat Kesatuan Eropah (EU) untuk mengetengahkan wawasan mereka, mahupun medan menabur janji manis dalam bentuk komitmen politik khasnya negara-negara kuasa besar dunia.

Kegagalan kita (maju dan membangun) untuk bekerjasama dan merungkai polimek yang berpanjangan ini bakal menjuruskan dunia dan persekitaran generasi anak-cucu kita kelak ke arah kemusnahan dan masa depan yang penuh dengan ketidaktentuan.

No comments: