Monday 31 January 2011

'Revolusi' Mesir = Sedia terima kenaikan harga minyak

Konflik yang berpanjangan akan meneruskan sokongan (kenaikan) terhadap harga minyak.

Bagaimana harga minyak boleh (dan bakal) naik, sehingga menjejaskan tangki kereta kita di rumah kita di Malaysia?

Sekalipun Mesir bukanlah negara pengeksport minyak utama dunia, tetapi satu fakta penting adalah Mesir 'penjaga Terusan suez', laluan perkapalan utama dunia yang digunakan oleh kapal-kapal tangki membawa minyak negara Teluk ke serata pasaran dunia.

Setiap hari, Terusan Suez menyaksikan sebanyak 2.4 juta tong minyak dialirkan keluar ke pasaran, jumlah eksport yang menyamai pengeluaran harian minyak negara Brazil atau Iraq!

Bila akan kita merasa kenaikan harga minyak? Bergantung kepada berapa lama konflik dan tension ini berlarutan dan sama ada sehingga memaksa Terusan Suez ditutup - langkah yang dianggap mustahil.

Jika protes dan 'revolusi' ini berjangkit ke negara-negara Teluk yang lain, bersiaplah kita dengan kereta hybrid atau berenjin kecil yang lebih ekonomi penggunaan minyaknya.

Penganalisa politik turut melahirkan kebimbangan sekiranya protes ini gagal disudahkan segera, dan harga yang perlu dibayar adalah 'minyak naik',  ianya bakal menambah parah kepada usaha-usaha pemulihan ekonomi negara-negara membangun (termasuklah Malaysia).

(nota: Minyak merupakan komoditi global. Justeru, sebarang perubahan luaran (external factors) seperti perang Iraq turut memberi kesan harga termasuklah kepada harga bahan api di Malaysia).

No comments: