Wednesday 20 April 2011

Email 1Malaysia pulak dah...UPDATED

Dewasa ini slogan 1Malaysia telah menjadi begitu popular. Kemana-mana kita pergi, tempat kita lalui, orang akan bercakap mengenai 1Malaysia. Kita akan melihat banyaknya tercetak billboards, poster, rancangan-rancangan di kaca TV mengenai 1Malaysia.

Suka atau tidak, orang telah dan masih bercakap mengenai 1Malaysia. Jika anda cakap yang anda tidak suka dengan 1Malaysia, jelasnya anda bercakap mengenai 1Malaysia - iaitu dari perspektif yang berbeza.

Samalah keadaan ini bilamana kita sekarang telah tidak lagi dikenali sebagai orang Melayu, atau orang Cina, atau orang India, Iban, Dayak dan sebagainya (pengenalan mengikut kaum), melainkan kita kini dipanggil sebagai orang Malaysia, atau untuk lebih tepat, orang 1Malaysia.

Barangkali inilah juga puncanya politik perkauman telah ditolak rakyat dan tidak lagi bertapak di negara kita, disebabkan semua kita adalah sama, warga 1Malaysia.

Pelbagai insentif telah digerakkan kerajaan ke arah memperkasakan lagi penerapan nilai-nilai 1Malaysia kepada rakyat. NKRA, KPI, PEMUDAH, PEMANDU, NEAC hanyalah sebilangan kecil daripada agensi-agensi yang dipertanggungjawabkan bagi memastikan 1Malaysia mencapai sasarannya - total innovation.

Semuanya dibuat berlandaskan prinsip kesaksamaan dan kebajikan rakyat seperti pengenalan Klinik 1Malaysia, Insentif cukai 15% bagi profesional yang kembali bertugas di Malaysia, Amanah Saham 1Malaysia, 1MDB, kad diskaun pelajar 1Malaysia dari KTMB, netbook 1Malaysia, dan yang terbaharu, projek email 1Malaysia (disediakan untuk setiap warga berumur 18 tahun dan ke atas).

Sekali pandang, pengurniaan email secara percuma untuk setiap warga Malaysia ini adalah sesuatu insentif yang baik - kerana ianya percuma dan sebagai tanda kerajaan prihatin dengan rakyatnya.

Dua kali pandang pula, kita akan bertanya sendirian: bukankah penyedia khidmat email lain seperti google/Gmail, Yahoo, MSN juga turut menawarkan khidmat untuk membuat email secara percuma?

Menurut akhbar arus perdana, sebagaimana dibaca di sini 'Email 1Malaysia tidak guna wang awam - Najib', merupakan inisiatif 'sukarela' sektor swasta tanpa mengambil dana awam.

Respon dari FB, ramai yang masih skeptikal kerana sejak bilakah pula sektor swasta yang berpaksikan keuntungan (profit driven), ingin berkhidmat dengan penuh sukarela seperti "tiada udang di sebalik batu"?

Sekalipun PM memberi jaminan bahawa projek email ini tidak menggunakan wang awam (wang pembayar cukai secara betulnya), berita ini, yang juga dipetik dari media arus perdana 'Akaun email peribadi setiap rakyat' memberikan angka RM50 juta, iaitu jumlah pelaburan bagi membina sistem email berkenaan.

Apakah RM50 juta itu wang sektor swasta yang telah secara 'sukarela' diperuntukkan untuk rakyat Malaysia mendapat email percuma?

Atau ianya 'jumlah kontrak' yang dianugerahkan kepada Tricubes Berhad untuk membangunkan sistem email tersebut? - baca laporan bertajuk '1Malaysia Email: Tricubes Berhad dimiliki secara tidak langsung adik Najib'.

Pulak dah...adakah benar? Adakah?


Updated:
- Berikut adalah pernyataan terbaharu CEO CIMB, Nazir Razak bagi menepis dakwaan sebarang bentuk penglibatan langsung CIMB dengan syarikat Tricubes Berhad berkaitan projek email 1Malaysia. 
- Baca lanjut di sini: Pelaburan CIMB dalam Tricubes melalui Dana Ekuiti Swasta.
Semak dan imbang!

No comments: