Tuesday 19 April 2011

Apabila lebih kenal KFC daripada ABC

Nasi lemak dimangsakan?

Banyak pihak (sebagaimana respon yang saya baca di FB) masih skeptikal dengan tindakan kerajaan melarang penyajian menu nasi lemak di kantin-kantin sekolah sebagai langkah mengurangkan gejala obesiti di kalangan pelajar.

Secara peribadi saya melihat larangan spesifik sebegini bakal tidak membuahkan hasil sebagaimana yang dicitakan kerana:

- education and awareness: mewujudkan sekatan (makan nasi lemak) kepada pelajar tanpa terlebih dahulu berusaha mendidik dan memberikan kesedaran, bakal menambah susah/menyukarkan pemantauan dan maklumbalas terhadap tahap keberkesanan tindakan ini dibuat pihak berwajib di masa hadapan.

- holistic approach: menangani gejala obisiti di kalangan pelajar sekolah memerlukan pendekatan bersepadu diambil oleh kedua pihak iaitu kerajaan (di sekolah) dan ibubapa (di rumah).

Menyekat pelajar semasa waktu rehat (40 minit tempoh rehat), apakah akan membuahkan hasil, berbanding 23 jam 20 minit mereka di rumah bersama ibubapa?

- Why nasi lemak?: Adakah pihak kementerian telah mengkaji khasiat/nutrisi makanan-makanan lain yang turut dijual di kantin sekolah selain nasi lemak, terutama makanan yang siap diproses seperti nugget? burger? drumsticks? sotong ball? pepsi dan coke? (setidaknya nasi lemak adalah makanan yang dimasak, bukan siap diproses).

Tukar diet

Tentulah ajal dan maut itu di tangan tuhan. Jikalau muda-muda obes pun belum tentu akan mati muda. Tetapi eloklah beringat sebelum kena.

Cadangan berkaitan dengan perubahan sistem persekolahan dan pembelajaran dilihat sukar kerana ia telah rigid buat kesekian lamanya.

Cuma, di pihak pengusaha kantin sendiri, perubahan minda dan kesedaran perlulah ditingkatkan.

Tibalah masanya sajian makanan buat pelajar sekolah kita mengambilkira perubahan diet ke arah yang lebih sihat.

Menu daripada sumber yang siap diproses seperti fish ball, nuggets, etc. mungkin boleh secara berfasa ditukar kepada sandwich yang menggunakan roti serat tinggi (boleh kenyang), beralih kepada air soya berbanding pepsi dan coke, galakkan pelajar beli buah-buahan (tanpa pencicah MSG), dan sebagainya.

Namun, langkah yang dibuat di sekolah ini tentunya akan gagal seandainya ibubapa di rumah tidak mengendahkan peri-pentingnya menyediakan makanan yang seimbang kepada anak-anak.

Kurangkan berkunjung ke KFC atau McD sekalipun anak-anak kita sebelum ini lebih mengenal huruf-huruf tersebut berbanding ABC.


Sumber: SINI
Wassalam.

2 comments:

Keris Silau said...

http://kerissilau.blogspot.com/2011/04/abc-atau-kfc-versi-terbaru.html

Dr Sepet said...

KerisSilau - sajak saudara memang kreatif