Tuesday 6 April 2010

Pesanan buat adik-adik-ku

Kalau benar kita CINTA

Perkahwinan merupakan titik permulaan bukan sahaja dalam kehidupan berdua/berumahtangga, malah, permulaan ke arah melahirkan zuriat-zuriat yang soleh dan solehah.

Justeru, mulakanlah atau pastikanlah permulaan kehidupan selepas berkahwin dan untuk "bakal anak-anak-mu" dengan kaedah dan cara yang terbaik.

Dan cara yang terbaik hanyalah dengan berpandukan tuntutan Islam (melalui rujukan terhadap Al-Quran dan Ahadith).

Janganlah dicemarkan kesucian perkahwinan dan permulaan untuk kehidupan "bakal anak-anak-mu" itu dengan mencampur-adukkan tuntutan agama dan adat, atau lebih malang lagi "budaya ciptaan/mazhab hiburan moden" yang bukan sahaja tidak selari , malah bertentangan pula dengan tuntutan Islam.

Jika benar-benar kita cinta Allah, cinta Rasul (s.a.w), buatlah apa yang kita cinta itu suruh.

Bukan di satu perbuatan kita cinta, dan di satu yang lainnya kita tentang (dengan membenarkan percampuran perkara 'ciptaan' yang bukan tuntutan agama).

Moga berkat (daripada perkahwinan yang menurut cara Islam gariskan) itu dapat dirasai dalam jiwa adik-adik, bakal isteri-mu dan keluarga kedua-duanya.

Sebagai renungan, lihat jawapan D. Abu Hassan Din Al-Hafiz dalam isu inai (untuk membaca persoalan lain, sila klik di link yang dinyatakan):

SOALAN

Apa pula hukum melukis inai pada tangan terutama bagi gadis yang mahu berumah tangga?

ABU HASSAN: Islam melarang perbuatan melukis pada mana-mana anggota badan tidak kira apa juga bahan yang digunakan sama ada kekal atau sementara.

Ini ditegaskan dalam hadis Nabi SAW yang bermaksud: "Allah melaknat (washam) yang bekerja sebagai melukis di badan orang dan orang yang meminta supaya dilukis".

Sepatutnya, berkahwin itu adalah perbuatan yang baik, maka jangan dicampur aduk dengan benda atau perbuatan yang kurang baik lebih-lebih yang khurafat.

Dibimbangi akan kurang keberkatan dalam perkahwinan tersebut.

Tentang pakai inai ia memang diharuskan tetapi jangan dilukis.

Demikian juga dengan upacara menepung tawar yang kini dilihat sudah jadi tradisi dan sebati dalam masyarakat. Sedangkan ia bukan budaya Islam.

Sebab itu, ulama berpendapat perbuatan merenjis dengan tepung tawar itu untuk tujuan apa sekali pun adalah termasuk dalam bidaah dan khurafat. Ia patut ditolak.

Ada juga sebahagian ulama yang membolehkan merenjis dengan syarat jangan guna tepung tawar. Gantikan dengan benda lain seperti merenjis air mawar.

Kedua, jangan ada niat tertentu tetapi seelok-eloknya jangan amalkan budaya ini.

======================

Kepada Allah (bukan manusia yang macam kita) kita mohon khabar gembira, berkat kehidupan yang berpanjangan. Wassalam.

Sumber: sini

No comments: