Monday 19 April 2010

Hulu Selangor: Tewas tanpa berjuang

Tiada angin pun pokok boleh tumbang...

Hari semalam, Hulu Selangor telah mencatatkan satu lagi sejarahnya yang tersendiri i.e. di dalam menuju proses sebuah pilihanraya kecil (PRK).

Dalam satu hari sahaja, semua calon bebas (2 orang) telah 'tumbang' a.k.a. mengaku tewas melalui pengesahan penarikan diri daripada menjadi calon dan seterusnya bertanding di PRK Hulu Selangor.

Sumber foto (sini)

Sama ada takut 'skandal' terbongkar atau sebaliknya, tiadalah dapat saya pastikan. Tetapi kata orang faktor 'wang' telah digunakan bagi 'melincirkan' tindakan penarikan diri mereka, dan anggapan ini, pada saya, tidak boleh dipinggirkan begitu sahaja kerana mungkin ada relevennya juga.

It's just a good business

Cuma persoalannya sekarang, apakah motif sebenar mereka (calon bebas) ini yang pada awalnya begitu kepingin sekali menjadi calon?

Mungkinkah menjadi calon bebas hari ini suatu 'business yang bagus?' (Emmm....I wonder laa).

Mana tidaknya, parti-parti besar/kaya yang turut menghantar calon pastinya tidak ingin 'dikacau' atau digeli-gelikan oleh calon-calon 'anak ikan', yang mana calon bebas ini awal-awal lagi sudah nampak tiada harapan untuk melawan, apatah lagi nak menang.

Cuma potensi mereka adalah 'mencuri' serba-sedikit undi.

Dan dalam pertandingan secara demokrasi, setiap 1 undi adalah amat signifikan. Perbezaan 1 undi pun sudah cukup untuk memisahkan siapa yang menang, dan siapa yang kalah.

Justeru, adalah begitu wajar untuk seboleh mungkin meminimakan bilangan 'pengacau' dan 'pencuri undi' - dengan mewujudkan suasana pertandingan 1 lawan 1. Dan lebih melegakan jika dapat menang tanpa bertanding.

Melihat foto di atas, adalah tidak salah untuk para pengundi khasnya dan rakyat amnya bersangka buruk kepada seseorang calon bebas (samalah juga dengan YBebas yang berhijrah 'kerana prinsip' tapi masih sayangkan jawatan YB).

Bayangkan, dalam satu hari, dia boleh jadi seperti kata orang putih - "from Hero to Zero" atau kata orang Melayu, dari Macho kepada Hampeh.

Pagi buka/rasmi bilik gerakan, petang tutup bilik gerakan buat selama-lamanya.

Itulah jenaka dalam politik Malaysia. Tiada angin, tiada ribut pun tiba-tiba pokok boleh tumbang...

No comments: