Tuesday 27 April 2010

Makhluk asing? Pulak dah...


Dua hari lepas sewaktu mentelaah bahan bacaan di ruang tamu, saya menonton TV (sementara tunggu mata mengantuk).

Saya biasanya membaca sambil tengok TV, tiada masalah kepada saya. Cumanya apabila mengalihkan siaran SKY ke saluran 315 Film4 menjadikan mata lagi lambatlah nak tidur.

Ada filem 'back 2 back' - Predator dan Predator 2.

Filem pertama memang meletakkan tanda aras yang tinggi kepada filem si-fi bertemakan makhluk asing (Predator 2/3 kurang menarik sikit).

Sungguhpun kesan grafik dalam filem pertama tidaklah secanggih AVP dan AVP: Requiem, sekurang-kurangnya rasa 'cemas' dan 'thriller' tu ada.

Ada juga terbayang jikalau benar-benar makhluk sebegini wujud di suatu planet lain di alam semester ini dan datang 'memburu' ke bumi setiap kali bumi mengalami musim panas.

Dan, tidak ke naye manusia kena lawan makhluk yang bersenjatakan pelbagai gajet canggih dan mampukah kita menandingi keupayaan fizikal makhluk ini?

Akhbar pula ada memetik pendapat Stephen Hawking, pakar astrofizik yang berpendapat makhluk asing sememangnya wujud di suatu tempat di alam semester yang terbentang luas ini.

"Makhluk asing wujud - Hawking (sumber)"

Selain mempercayai wujudnya mahkluk asing, Hawking turut yakin bahawa pengembaraan masa (time travel) adalah mungkin dan dapat dilakukan manusia.

Saya bukanlah pakar UFO. Tetapi dengan alam semesta yang terdampar luas, yang tiada pun dapat mencari penghabisan (dinding) alam ini, adalah tidak mustahil ada hidupan ciptaan Allah.

Cuma mungkin ianya maju hingga mampu mengembara, ataupun seperti kita yang tinggal di bumi, adalah diluar pengetahuan kita yang lemah ini.

Saya secara peribadi sedikit berbeza dengan Hawking dalam hal makhluk asing ini. Bukan disebabkan pengaruh filem The Predator.

Saya berpandangan 'makhluk asing' ini mungkin merupakan bangsa manusia sendiri yang datang dari masa hadapan (zaman itu teknologi kita dan segalanya sudah teramat maju, tetapi di masa yang sama bangsa manusia turut mengalami evolusi (fizikal mungkin) akibat pencemaran dan kerosakan di bumi yang bakal tercetus kelak), dan mereka datang ke zaman kita, menziarah kita melihat bagaimana manusia zaman dahulunya hidup. Kedatangan mereka ini adalah melalui teknologi pengembaraan rentas masa (time travel).

Emmmm....Tetapi ada perkara yang tidak logik jika mengambilkira sudut / pandangan agama. Di dalam Islam, kematian adalah pasti dan adalah tidak logik boleh wujud 'time travel' iaitu datang sebelum seseorang itu mati dan membawanya ke dimensi lain yang bererti seseorang itu 'tidak jadi mati'. Dengan itu, 'teori' saya terus sahaja tertolak!

OK, katakan kita bersetuju dengan teori Hawking. Apa perlu kita buat? Beliau sarankan kita berdiam diri sahaja supaya tidak dijumpai makhluk itu yang mungkin datang menakluk dan membunuh dan mengambil segala sumber bumi ini...

Saya sekali lagi berpendapat, sebelum apa-apa eloklah kita mula bersenam dan mengamalkan budaya hidup sihat melalui senaman dan aktiviti lasak agar dapat 'body' macam Arnold Schwarzenegger tu.

Lepas tu, simpan losyen lumpur banyak-banyak kat rumah...hoho...

No comments: