Thursday 30 December 2010

Maafkan saya Profesor 'Ulung'

Segan sebenarnya untuk saya menulis artikel ini. Al-maklumlah, ianya seakan-akan mempersoalkan wibawa seorang tokoh, pakar yang mahir di dalam bidangnya.

Mungkin juga saya silap, tetapi semua manusia buat silap, termasuklah mereka yang kita kategorikan sebagai 'ulung'.

Penulisan ini tercetus setelah saya 'terbaca' artikel ini di akhbar 2 hari lepas (politik rasis).

Amat berjaya

Izinkan saya untuk berbeza pendapat.

Berdasarkan pengamatan (tanpa ilmu dan kajian mendalam), sebagai seorang rakyat Malaysia, pendekatan politik yang bertunjangkan sentimen perkauman, pada saya, adalah begitu berjaya di dalam menarik dan mengekalkan sokongan masyarakat dan kaum tertentu kepada parti tertentu, di negara kita.

Baik kepada parti kerajaan, mahupun parti pembangkang, isu perkauman sentiasa 'disegarkan' (didendangkan) bagi mengukur dan menilai sejauh mana tahap sokongan para pengikut kepada parti.

Contoh, di dalam isu Ketuanan Melayu.

UMNO telah mendapat sokongan kuat daripada orang-orang Melayu disebabkan mereka (orang Melayu) percaya bahawasanya UMNO-lah wadah terbaik politik Melayu kerana parti itu secara 'tradisinya' terus mendokong agenda Ketuanan Melayu. 

Namun, PKR, di barisan pembangkang juga turut mendapat sokongan orang Melayu dan bukan Melayu, sekalipun mereka dilihat 'enggan' lagi memperjuangkan Ketuanan Melayu.

Lihat! Kedua-dua pihak, mengetengahkan isu yang sama, tetapi memperjuangkannya menerusi konteks yang begitu berbeza, namun masih menuai 'laba' (yang menguntungkan) demi survival masing-masing.

Maknanya apa? Politik rasis sudah tidak berjayakah?

Saya bukanlah pakar sejarah, tidak mendalami sejarah seperti Khoo Kay Kim tetapi jika tidak salah, kebanyakan (jika tidak semua) parti siasah yang tertubuh pada awalnya adalah bertunjangkan kepada bangsa masing-masing, seraya menjadi wadah perjuangan yang membela nasib kaum masing-masing.

Melayu dengan UMNO-nya, Cina dengan MCA, India dengan MIC dan banyak lagi parti politik yang seangkatan dengannya, termasuklah dari Sabah dan Sarawak.

Pendek kata, panji-panji pembelaan kaum inilah yang membentuk asas perjuangan sesebuah parti politik.

Sudah lunturkah perjuangan kaum setiap parti politik ini? Tidak.

Disebabkan begitu relevennya parti-parti politik mengikut kaum, dan yang memperjuangkan agenda kaum masing-masing inilah, selepas lebih 50 tahun negara merdeka, sokongan rakyat terhadap mereka tetap utuh (sekalipun telah tidak 'solid').

Berjaya menakut-nakutkan

Mungkin hanya saya sahaja yang pernah mendengarnya.

"Habislah orang Melayu, dihalau tidak bertuan jika DAP berkuasa nanti". - Inilah di antara contoh ayat yang pernah saya dengar.

Orang Melayu begitu yakin bahawa jika DAP berkuasa, Orang Melayu tidak akan lagi menjadi 'tuan'. Seperti sekali kuasa politik Melayu bertukar tangan kepada bukan Melayu (dituju kepada DAP) akan hapuskan demokrasi dan ditiadakan pilihanraya, sehingga rakyat tidak lagi berupaya untuk menjatuhkan kerajaan bukan Melayu ini dan mengembalikan kuasa parti politik Orang Melayu, sebagaimana hari ini dan sebelumnya.

Apakah kita dikatakan tidak rasis (atau prejudis) dengan pernyataan ini? 

Bukannya saya ini pendokong DAP, cuma saya ingin kepastian, apakah yang profesor ulung ini katakan sebagai 'politik rasis' sebenarnya.

Mampukah 1Malaysia?

Kemunculan 'slogan' 1Malaysia saya lihat sebagai suatu petanda bahawa kerajaan mulai maklum bahawa setelah lebih 50 tahun merdeka, negara berbilang kaum ini masih belum dapat disatukan (hati dan pemikiran) mereka demi mendokong satu aspirasi bersama.

Tidak hairanlah jika kita baca artikel berkaitan 'brain drain', tidak sukar untuk menyelami sebab dan musabab mengapa ramai tenaga mahir dan profesional kita yang telah berkhidmat di luar negara, begitu 'liat' untuk diyakinkan agar pulang menabur bakti membangunkan tanah air mereka sendiri.


'Hujan emas di negeri orang' - bukan sahaja alasan kewangan, kerana rata-rata mereka sanggup hidup dengan status 'second-class citizen' di negara seperti Singapura dan Australia daripada pulang. 'Hujan batu di negeri sendiri' pula, digambarkan sebagai peluang sempit bagi bersaing dengan kaum 'bumiputra',  turut dijadikan alasan untuk tidak membawa keluarga mereka pulang dan menetap di Malaysia.

Persoalannya kini, sejauh manakah keberkesanannya 'slogan' 1Malaysia di dalam mengubat dan merawat simpton 'politik rasis' ini? 

Dan seterusnya mengembalikan semula matlamat membina sebuah negara-bangsa yang bersatu padu, aman dan makmur, sebagaimana dikehendaki oleh Perlembagaan, ke landasan asalnya?

Perkara ini tidak pula disebut oleh Profesor Ulung. Mungkin tidak penting kerana ianya hanya satu slogan, bukannya satu dasar.

Jika tidak menjadi satu dasar, itulah mungkin sebabnya isu slogan 1Malaysia ini sering dibahaskan oleh pelbagai pihak secara penuh emosi - lihat isu halangan penggunaan 1Malaysia oleh kerajaan Selangor baru-baru ini.

Kita seharusnya mengambil iktibar daripada sejarah. Dasar-dasar telah dibentuk bagi mencapai matlamat seperti yang dinyatakan (membina negara-bangsa) seperti Dasar Bahasa Kebangsaan, Dasar Pelajaran Kebangsaan, Dasar Ekonomi Baru dan lain-lainnya.

Dengan adanya dasar ini, ruang untuk membiakkan politik rasis yang hanya mengisi kepentingan satu-satu kaum sahaja dapat dikecilkan di mana rakyat lebih berpeluang untuk melihat dan berpegang kepada dasar yang konkrit, tidak kabur.

Dan yang penting, prestasi kerajaan yang memerintah juga dapat dinilai oleh rakyat berdasarkan keupayaannya melaksanakan dasar-dasar yang tersebut, tidak semata bersandarkan kepada slogan atau sesuatu yang rethorik, yang samar (bukan sahaja rakyat bercelaru untuk faham, pemimpin pun turut celaru sama).

Celaru juga hingga siapa sebenarnya yang amalkan 'politik rasis' pun belum  terjawab sepenuhnya.

Sekian 

nota: harap-harap Profesor 'Ulung' tidaklah membaca posting saya ini.

No comments: