Thursday 30 December 2010

Cari makan guna sistem e-tiket

Sebuah akhbar online hari ini melaporkan isu berkaitan penjualan tiket penerbangan (termasuk tawaran pakej pelancongan) oleh agensi pelancongan tidak berlesen sekitar ibu negara (baca lanjut SINI).

Isu yang dibangkitkan ini bukanlah sesuatu yang baru dan memeranjatkan. Kemajuan teknologi maklumat telah banyak mengubah corak perjalanan, dan penggunaan sistem tempahan tiket penerbangan secara online (secara e-tiket) telah membuka peluang yang luas kepada pelbagai pihak membuat duit dengan cara mudah. 

Syaratnya, perlulah ada premis (kerusi+meja), kad kredit dan aksess kepada internet.


Daripada rajah yang saya sediakan, terdapat 3 elemen penting yang memerlukan perhatian terutama oleh pihak berwajib iaitu:

1) Kehendak Pelancong
2) Penguatkuasaan terhadap agensi pelancongan tidak berdaftar
3) Sistem e-tiket

Pelancong, menurut laporan akhbar tersebut menekankan elemen keselesaan (premis dekat dengan hotel penginapan) mendapatkan tiket dan sanggup membayar caj lebih (hingga RM30), mengenepikan risiko lain memandangkan tempahan secara e-tiket dibuat premis itu juga sah diperakukan.

Kelemahan penguatkuasaan undang-undang, ini bukan perkara baru. Perkembangan ini secara terang-terang menunjukkan golongan peniaga tidak berlesen ini tidak takut dengan undang-undang kerana mereka tahu rekod penguatkuasaan undang-undang kita yang begitu lemah dan seringkali bertindak 'selepas terhantuk'.

Sistem e-tiket, telah memudahkan urusan mendapatkan tiket penerbangan, secara langsung menggalakkan minat melancong di kalangan rakyat (semakan dan tempahan boleh dibuat serentak). Manipulasi sistem e-tiket ini sekalipun dilihat menjejaskan agensi pelancongan yang berlesen, tidak menjejaskan tempahan yang diterima syarikat penerbangan yang menggunakan sistem ini.

Apa yang boleh dibuat?

Hebahan di pintu masuk kepada pelancong. Persatuan pengusaha agensi pelancongan haruslah tampil dengan inisiatif lebih proaktif mempromosikan khidmat mereka sebaik sahaja para pelancong menjejakkan kaki ke negara ini.

Kementerian pelancongan harus segera turun padang dan menguatkuasakan undang-undang terhadap premis tidak berlesen terbabit. Jika wujud premis yang menepati kriteria bagi mendapatkan lesen, boleh diusulkan untuk diberikan lesen.

Mewujudkan makenisma pemantauan terhadap sistem e-tiket. Pemantauan boleh dibuat dengan menyemak transaksi yang 'mencurigakan' dibuat atas nama individu. 

Pengusaha tidak berlesen seringkali menjalankan transaksi kad kredit menggunakan nama individu, bukan nama syarikat (sebab tidak berdaftar). Jika pembelian tiket kerapkali dibuat  di atas nama 1 individu sahaja, maka ianya mudah untuk dipantau dan disekat daripada sistem.

Apa-apapun, saya tidak jangka isu ini dapat dibanteras . Ingat lagi iklan Ah Long? Dan iklan khidmat mengurut? 

Andainya diserbu dan ditutup premis mereka (oleh pihak berkuasa), adalah tidak mustahil pelekat-pelekat iklan seperti Ah Long ini pula yang akan mewarnai jalan di sekitar Chow Kit dan Kampung Baru, menawarkan khidmat tempahan e-tiket melalui panggilan telefon.

No comments: