Saturday 18 December 2010

'Tenang' yang dah mula tak tenang

Kembalinya Datuk Sulaiman Taha ke Rahmatullah semalam turut menandakan bahawa gendang Pilihan Raya Kecil (PRK) yang ke-14 telah dipalu.

Yang telah pergi tidak akan kembali, dengan kehidupan pula perlu diteruskan. Semoga segala amal kebaikan Allahyarham semasa hayatnya akan menyediakan bekal yang berguna bagi menempuh perjalanan di sana yang kekal abadi.

Kerusi DUN Tenang yang 'tenang' selama ini telahpun kosong. Dan kekosongan ini bagaimanapun, telah menimbulkan suasana yang 'kurang tenang' dengan pengganti kepada Allahyarham perlu dicari untuk meneruskan tugas-tugas pentadbiran bagi DUN tersebut.

Akhbar arus perdana hari ini juga telah mengeluarkan pernyataan oleh Timbalan Presiden UMNO yang menyeru supaya BN bukan sahaja melipatgandakan usaha ke arah mempertahankan kerusi DUN Tenang, malah perlu meningkatkan jumlah sokongan rakyat dan pengundi kepada BN (sumber).

Saya sepatutnya mengulas perkara ini semalam, tetapi hambatan masa dan tugas-tugas yang lain menyebabkan kemas kini ini terpaksa saya tangguhkan.

Seperti dijangka, jika anda 'tertangguh' 1 hari, keesokannya entri anda sudah jadi 'ketinggalan zaman'. Semaklah di mana-mana web blog dan laman web 'think tank' hari ini, pelbagai ulasan serta analisa dikeluarkan.

Sekalipun agak ketinggalan, dengan beberapa isu yang ingin saya ketengahkan telah turut dikupas terlebih dahulu oleh pihak-pihak lain, saya merasakan masih ada keperluan untuk menulis dengan 'bahasa saya sendiri'.

Profil Pengundi

N5 Tenang terletak di dalam Parlimen Labis, Daerah Segamat, Johor. Jumlah dan pecahan pengundi bagi DUN ini (berpandukan daftar pemilih 2008) adalah seramai 14,511 orang dengan 49.59% adalah pengundi Melayu, 38.24% Cina dan 12.07% India. DUN Tenang juga mempunyai 13 buah pusat mengundi.

Menariknya di DUN ini, pecahan peratusan pengundi adalah menggambarkan pecahan komposisi kaum utama yang ada di negara ini (majoriti Melayu, kemudian Cina dan diikuti India).

Populasi Orang Melayu di Tenang, selain menghuni kawasan pinggir bandar dan desa, turut disumbangkan melalui kewujudan 3 buah tanah Rancangan FELDA iaitu Chemplak, Chemplak Barat dan Tenang.

Manakala Orang Cina pula kekal menghuni kawasan bandar dan pekan, selain mendominasi kegiatan ekonomi terutama di sektor perniagaan dan perladangan.

Orang India pula masih menetap di ladang-ladang.

Pada saya, pofil penduduk dan pengundi kali ini agak jelas dan sebarang keputusan yang terhasil daripada PRK ini kelak, akan dapat 'dipelajari' dengan lebih jelas lagi untuk mengetahui pola kecenderungan mereka, baik kepada parti kerajaan mahupun kepada pembangkang.

Penilaian terhadap prestasi PAS

Sama ada telah sembuh atau tidak, dan sama ada mampu bangkit atau tidak - (terutama selepas tewas di PRK Galas di tangan wakil UMNO-BN), PAS perlu membuktikan 'sesuatu' kepada masyarakat Malaysia.

Bertanding di negeri yang telah sekian lama dilabel sebagai kubu UMNO, cakap-cakap mengenai kemenangan calon dari PAS (jika PAS dipersetujui untuk menurunkan calon mewakili PR) perlu dinilai dari konteks yang lebih realistik.

Begitupun, sikap optimistik perlu ada, untuk sekurang-kurangnya PAS memastikan sokongan pengundi di DUN Tenang kepada mereka pada PRU yang lalu tidak menurun.

Dan jika berlaku penurunan pun kelak, ianya perlu berada di paras yang 'boleh diterima'.

Ini kerana di sebalik beberapa kelemahan dan halangan, Pakatan Rakyat secara amnya masih boleh 'membuktikan sesuatu' terutama dengan kewujudan populasi pengundi Melayu yang besar di tanah-tanah Rancangan FELDA.

Cuma persoalannya, mampukah PAS dan PR menembusi dominasi dan pengaruh kuat parti pemerintah di kawasan-kawasan FELDA, seterusnya membawa mereka (peneroka) untuk bersama-sama dengan PR?

Inilah medan untuk PAS (terutama melalui ANAK, pimpinan Mazlan Aliman) dinilai prestasi mereka sama ada pendedahan ANAK di dalam isu-isu yang melibatkan peneroka FELDA benar-benar menyentuh hati dan perasaan golongan peneroka, atau sebaliknya.

Penilaian terhadap persefahaman MCA-UMNO

Chua Soi Lek adalah salah seorang ikon (bukan idola) penting bagi DUN Tenang amnya, dan Parlimen Labis khasnya.

"Bangun - jatuh - bangun" karier politik beliau mungkin menjadi kisah khayalan untuk sesetengah orang politik. Ini kerana selain Soi Lek, kebanyakan orang politik yang 'bangun - jatuh', tidak akan bangun lagi. 

Sedang sebahagian lagi (yang masih bangun) pula mungkin menunggu saat-saat untuk jatuh sahaja.

Sekalipun tidak lagi menjadi ahli perlimen (setelah menjadi pelakon terkenal), pengaruh beliau dan MCA di Labis tidak boleh dipandang sebelah mata.

Buktinya, sekalipun ramai calon MCA lain di Semenanjung telah 'dibelasah' dengan teruknya oleh DAP dan PKR semasa PRU ke-12 yang lalu, warisan Chua (Chua Tee Yong) nampaknya tiada masalah untuk mengekalkan kerusi Parlimen Labis tersebut.

Tetapi senario DUN Tenang ini sedikit unik pada saya. 

Ianya bersandarkan pemerhatian saya terhadap rekasi Soi Lek (sekarang ini merupakan Presiden MCA, sekutu utama UMNO di dalam perikatan BN) semasa beliau mengulas isu 'Melayu' di Konvensyen BN baru-baru ini.

Ramai orang risau apabila Soi Lek tidak bertepuk tangan di akhir ucapan Pengerusi BN, Najib Razak di konvensyen itu. 

Soi Lek kemudiannya tampil mengeluarkan pernyataan bahawa sebagai rakan kongsi di dalam BN, MCA sepatutnya diberi layanan yang setaraf dengan UMNO, dan bukannya diperlakukan seperti small brother oleh big brother (UMNO).

Ironinya apabila MP Batu Pahat sendiri, Dr. Puad Zarkashi tampil membela UMNO dan mematahkan hujah Soi Lek (diikuti beberapa pemimpin UMNO lainnya selepas itu).

Apa yang dikatakan Soi Lek itu merupakan luahan isi hatinya. Isu ini perlu jelas, iaitu MCA sentiasa taat setia kepada 2 pemimpin ulung BN iaitu Pengerusi dan Timbalan Pengerusi BN. 

Manakala pemimpin lain, adalah dianggap dan dilayan dengan setaraf, termasuklah naib-naib presiden UMNO dan parti-parti komponen yang lain.

Justeru, adalah sesuatu yang betul mengenai 'big brother' apabila ramai pemimpin selain 2 yang ulung itu tadi bertindak 'lebih sudu dari kuah' - mengenai isu ini.

'Kekecewaan' Soi Lek juga boleh difahami kerana di peringkat bahagian, lazimnya Ketua UMNO bahagian akan dilantik sebagai Pengerusi BN bahagian, sekalipun MP (Ahli Parlimen) bukan daripada parti UMNO.

Pemimpin MCA yang rata-rata mereka yang berpendidikan tinggi dan profesional pastinya 'tidak rela' terus diperintah oleh orang UMNO, terutama jika mereka berpangkat Ahli Parlimen mahupun ADUN.

Justeru, DUN Tenang kini juga boleh dijadikan medan untuk rakyat menilai sejauh manakah keutuhan persefahaman yang lama terjalin di antara UMNO dengan MCA dapat berkekalan.

Tenang menuju PRU

Tiada siapapun di antara kita yang dapat menjamin Tenang sebagai PRK terakhir sebelum tirai PRU ke-13 dibuka.

Begitupun, outcome daripada PRK ini kelak boleh juga digunapakai oleh agensi kerajaan terutama PEMANDU bagi menilai maklum balas rakyat terhadap langkah rasionalisasi subsidi yang baru dilakukan pihak kerajaan.

Jika calon BN menang lebih besar, dari satu sudut pandang, menandakan langkah kerajaan menarik subsidi sebagai rasional dan tidak mempengaruhi persepsi pengundi dan rakyat terhadap kerajaan.

Dan seandainya calon BN menang 'secukup makan', mungkin itu akan menjadi teguran yang berguna untuk direnungkan kerajaan sebelum menarik subsidi itu dan ini dari Rakyat, di atas nama "rakyat didahulukan".

Sekian.

No comments: