Saturday 25 December 2010

Sakit buat cara sakit

Lucu. Baca lanjut di SINI.

Dilaporkan di akhbar hari ini bahawa Presiden Perkasa, Ibrahim Ali telah mendesak Menteri Besar Kelantan Nik Abdul Aziz agar meletakkan jawatan MB yang disandangnya, berikutan keadaan kesihatannya yang kurang mengizinkan akhir-akhir ini untuk mentadbir negeri.

Ini bukanlah kali pertama kita dengar Nik Aziz diminta untuk 'turun', sudah banyak kali. Dan setiap kali itu jugalah isu ini datang dan pergi, tanpa meninggalkan apa-apa kesan, baik kepada yang meminta mahupun kepada yang dipinta.

Saya sebenarnya tertarik dengan 'sindiran' yang dilontarkan Ketua Dewan Pemuda PAS negeri yang berbunyi:

""Pada pandangan saya, kenapa dia (Ibrahim) tidak letak jawatan kerana dia sendiri tidak sihat. Sakit mati bukan kerja manusia, itu kerja Allah. Jadi kalau nak suruh orang letak jawatan sebab kesihatan, itu tidak betul kerana itu kerja Allah."

Tambah melucukan, Ibrahim sendiri sebenarnya berada 'sekapal' dengan Nik Aziz dari segi kesihatan memandangkan beliau sendiri baru sahaja selesai menjalani pembedahan pintasan jantung, sekalipun usianya jauh lebih muda berbanding Nik Aziz.

Inilah yang pepatah sebutkan sebagai:
- Ibarat menepuk air di dulang, akhirnya terpercik ke muka sendiri, atau
- Ibarat meludah ke langit, akhirnya terkena ke muka sendiri, atau 
- Ibarat mengata dulang paku serpih, mengata orang, dia yang lebih.

Pada saya, usahlah diusik Tok Guru tu, biarlah dia menjalankan kerja-kerjanya. Kalau berkehendakkan beliau turun, Ibrahim bersabarlah sedikit hari lagi kerana PRU ke-13 pun sudah tidak lama lagi, kan?

Tambahan pula, urusan mentadbir negeri bukanlah 'a one man job', pastinya barisan Exco negeri yang ada mampu untuk melaksanakan amanah rakyat di Kelantan itu.

Tambahan pula, Ibrahim dan Perkasa sendiripun masih ada banyak lagi hal yang lebih mustahak untuk diselesaikan. 

Lainlah kalau Ibrahim sendiri merasakan sudah tidak lagi berupaya untuk terus menerajui Perkasa dek kerana masalah kesihatan beliau. Eloklah kalau beliau sendiri yang memulakan contoh "kepimpinan melalui tauladan", daripada menggesa orang lain seperti Nik Aziz itu.

Berahim...oh Berahim...

No comments: