Saturday 25 December 2010

Mansuh tol dan RM500: persepsi dan realiti

Mansuh Tol

Nampaknya resolusi yang dicapai di Konvensyen ke-2 Pakatan Rakyat, yang diterbitkan di dalam 'buku jingga' telah mendapat perhatian dan respon segera pelbagai pihak, baik di kalangan pemimpin Pakatan sendiri, pemimpin BN, ahli akademik dan pemikir serta NGO lainnya.

 Sumber: pada foto

Tidaklah saya berminat untuk mengulas apa yang terkandung di dalam buku jingga tersebut memandangkan intipatinya telah dikupas sendiri oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim - baca di sini (ubah sekarang, selamatkan Malaysia).

Jujurnya, sebagai seorang rakyat biasa yang tidak mempunyai ilmu berkaitan ekonomi, saya sebenarnya agak skeptikal dengan hasrat PR bagi memansuhkan tol di semua lebuhraya seandainya ditakdirkan mereka memerintah Malaysia selepas PRU ke-13 kelak (agenda 100 hari Pakatan).

Sekali imbas, memang hasrat tersebut adalah murni kerana akan banyak meringankan bebanan hidup rakyat yang saban hari mengeluarkan wang yang banyak membayar kos tol untuk pergi dan balik dari tempat kerja.

Berkemungkinan juga, dengan tiadanya bayaran tol ini menyebabkan kos pengangkutan dapat dikurangkan, seterusnya membolehkan harga-harga barangan keperluan rakyat untuk diturunkan.

(soalan: selain kos tol, harga barang keperluan juga naik disebabkan kos bahan api. Dahulunya Anwar sering mewar-warkan di dalam setiap ceramahnya untuk menurunkan harga petrol, tetapi kini kurang ditonjolkan pula agenda menurunkan harga bahan api ini?)

Pada saya, memiliknegarakan tol seraya memansuhkannya akan memberi impak yang positif kepada imej kerajaan melalui peningkatan sokongan rakyat untuk jangka masa pendek.

Ini kerana untuk keperluan jangka panjang, mahu tidak mahu, setiap lebuhraya perlu diselenggara, dibaikpulih dan dibersihkan untuk keselesaan para penggunanya.

Justeru, penerimaan kos berganda ini (pertama kos untuk membeli semula kesemua lebuhraya, dan kedua kos penyelenggaraan lebuhraya, kawasan rehat dan landskap setiap tahun) kepada pihak kerajaan perlu dilihat secara lebih serius lagi.

Bercakap untuk ambil wang dari point A, point B dan point C, untuk dibayar di point D tidaklah semudah mengumpulkan biji-biji 'Batu Seremban'.

Saya melihat memang ada kewajaran bagi kerajaan (yang baru) untuk membeli semula tol tersebut, tetapi biarlah sedikit realistik di dalam hal memansuhkan tol-tol terbabit.

Untuk mencapai situasi 'menang-menang' (istilah yang popular ketika ini), kerajaan perlu meneruskan kutipan tol, tetapi pada kadar potongan tertentu yang lebih mampu ditanggung rakyat, contohnya potongan sebanyak 50%.

Maknanya, dengan perubahan kerajaan kepada PR, rakyat dengan segera merasakan bebanan hidup mereka telah diringankan separuh.

Di pihak kerajaan pula, sekalipun tidak lagi mengecap hasil daripada cukai pengendali tol, setidaknya baki 50% yang masih dikekalkan itu boleh dimanfaatkan bagi menampung kos-kos penyelenggaraan dan landskap lebuhraya-lebuhraya secara jangka masa panjang.

Congak-congak matematik orang biasa.

Gaji guru naik RM 500

Di dalam resolusi kenaikan gaji golongan pendidik sebanyak RM500/bulan ini saya kira pihak PR berjaya 'memenangi' politik persepsi.

Manakan tidaknya, reaksi balas oleh Timbalan PM ternyata telah menyerlahkan lagi kegusaran kerajaan sekarang (RM500: kenapa Muhyiddin takut sangat?).

Seperti orang melatah, TPM pula menggesa dan mencabar supaya kerajaan-kerajaan negeri yang bawah PR untuk terlebih dahulu mengimplementasikan janji kenaikan gaji terbabit di kalangan kakitangan pentadbiran negeri.

Cabaran itu dengan segera pula dipandang sinis oleh pimpinan PR yang menekankan bahawa janji kenaikan tersebut hanya terpakai sekiranya PR mengambilalih kerajaan persekutuan selepas PRU kelak, bukannya janji yang perlu dikotakan sekarang ini.

Begitupun, 'gula-gula' inilah yang perlu pihak kerajaan BN telan. Mendakwa kerajaan bakal muflis jika menaikkan gaji guru dilihat hanya akan menyerlahkan lagi kekurangan kompitensi kerajaan untuk mentadbir.

Soal janji tersebut realistik atau tidak, tidak lagi berbangkit, kerana sudah agak lama golongan pendidikan ini menganggung keperitan hidup akibat peningkatan kos sara hidup.

Sedangkan nasib golongan peneroka Felda dan kakitangan keselamatan (Polis dan Askar) dilihat jauh lebih baik dan 'terjaga' berbanding mereka yang sebenarnya memainkan peranan terpenting di dalam pembinaan modal insan negara.

Tawaran oleh PR ini bolehlah dianggap sebagai 'penghargaan' kepada golongan pendidik. Tambahan pendapatan sebanyak RM6000 setahun (RM500 x 12 bulan), ditambah pula dengan penghapusan tol (dan jangkaan harga barang turut berkurangan), adalah tawaran yang begitu sukar untuk dikesampingkan.

Bukan sahaja golongan pendidik yang boleh tertarik, malah rakyat umum yang ingin merasakan 'ringan' beban hidup juga tidak akan terkecuali.

Rezeki susah nak ditolak

No comments: